S tanky Leopard 1 již armády příliš nepočítaly a hromadně se jich zbavovaly. Situace se ovšem změnila a mnohé je opět zařazují zpět.
Německý tank Leopard 1 s původem v 60. letech 20. století dnes rozhodně není výkřikem nejmodernější techniky a mnohé armády se ho proto zbavily nebo jej poslaly do skladu. Ovšem se změnou bezpečnostní situace v Evropě se mění i pohled na něj a dokonce se někde zapojuje do bojů. To ale znamená, že je třeba ho udržovat, případně starší kusy léta stojící ve skladech znovu zprovoznit. I z tohoto důvodu jsou testovány s novým motorem.
Starý motor se již nevyrábí, nový je třeba
Leopard 1 by měl nově pohánět motor MTU 8V199, na jehož instalaci pracují společnosti Rolls-Royce a FFG, uvádí MilIn. Jinak je totiž poháněn původním agregátem MTU MB838, ale ten již není v současné době vyráběn. Kdyby se tedy nakonec jednotlivé armády rozhodly, že tank zprovozní, ale motor už by byl nevyhovující, neměly by po čem sáhnout. Je proto bezpodmínečně nutné mít připravenou vyhovující náhradu k rychlé instalaci.
Ukrainian engineers concentrated the Leopard 1’s ERA armor on the frontal arc and some of the sides of the hull and turret, on the top there appears to be an adjustable Cope cage, Which can be used to replace ERA on the roof, either due to weight or thinness of the roof. pic.twitter.com/pVmDcl8NLq
— 2S7 pion (trost) (@Trotes936897) September 16, 2024
Problém s motorem se navíc netýká jenom tanků, ale třeba i odminovávacích vozidel Wisent 1, obrněných vyprošťovacích vozidel BPz2, samohybných protiletadlových děl Gepard a dalších systémů na podvozku tanku Leopard 1. Nový motor je přitom silnější, ačkoliv to nejspíše neznamená, že by zvyšoval max. rychlost, což je 65 km/h, uvádí Wikipedia. Tank bude nicméně hbitější, lépe zrychlovat a snáze reagovat na nenadálé situace.
Leopard 1 tu nejspíše ještě chvíli bude
Instalace nového a silnějšího motoru by také mohla umožnit různé modernizace tanku Leopard 1. Je totiž známý tím, že nemá příliš silný pancíř, takže by bylo vhodné ho posílit. Ovšem jakékoliv přídavné pancéřování zvyšuje hmotnost, čímž se zase snižuje pohyblivost a hbitost. Ale modernizace jsou přesto možné. DefenceBlog uvádí, že např. Ukrajina na tank namontovala reaktivní pancéřování a jakési svrchní zábrany chránící horní partie proti dronům.
Hmotnost Leopardu 1 je kolem 42 tun, ale dá se předpokládat, že pokud je na něm přídavné pancéřování a další vybavení, bude to až o několik tun více. Na současnou dobu má i relativně slabý kanón ráže 105 mm, ale asi nelze předpokládat, že by se někdo snažil o instalaci standardní západní ráže 120 mm. I tak lze ale očekávat, že ještě minimálně několik let Leopard 1 ve službě zůstane – aspoň dokud nevzroste rychlost výroby nových obrněnců.