MGTT-LB výrazně modernizuje celosvětově široce využívanou platformu MT-LB, které propůjčuje vyšší ochranu osádky nebo dálkové ovládání.
Jedním z univerzálních pásových vozidel, které je užíváno v mnoha armádách spoléhajících na sovětský typ výzbroje, je MT-LB. Jde již o starou platformu trpící řadou neduhů, např. nízkou úrovní ochrany osádky, ale pro mnohé ozbrojené síly je to nenahraditelná technika. Takže než aby kupovaly novou, je pro ně vhodnější vozidlo modernizovat a přizpůsobit ho současným požadavkům. Jedním z takových pokusů je i ruská koncepce MGTT-LB.
Z tahače MT-LB se stalo univerzální vozidlo
Vozidlo MT-LB je relativně staré, do služby v sovětské armádě vstoupilo již na začátku 70. let 20. století jako tahač dělostřelectva. Wikipedia uvádí, že bylo postaveno na základě podvozku tanku PT-76, a jeho výhodou byla nízká cena a nenáročná obsluha, načež začalo sloužit v mnoha úlohách – např. na něm jsou umístěny různé zbraňové platformy. Jednou z nejpoužívanějších variant je obrněný transportér, jehož nevýhodou je poměrně malá ochrana osádky.
Rusların „MT-LB“ filosu gittikçe azalıyor, bu yüzden Remdiesel üretim konusunda MGTT-LB’yi önceleyip hızlıca birliklere teslim etmeye çalışabilir. Şirket ayrıca Kamaz 5350’yi temel alan „Remdiesel Z-STS(Ahmat olarakta bilinir)“yi üretiyor. pic.twitter.com/ViPBwyo53K
— Salve Regina🇷🇺🇰🇵🇨🇳 (@bars_vdv) August 30, 2024
Varianta MGTT-LB by to však měla alespoň částečně řešit. ArmedConflicts uvádí, že se poprvé veřejně objevila v roce 2020 a vyznačovat se má upraveným trupem a ochrannými bočními štíty. Díky nim by měla být ochrana pravděpodobně o něco vyšší než jenom proti palbě z ručních zbraní, ale existovat má i novinka, a to dálkově ovládaná (tedy autonomní) varianta, uvádí ArmyRecognition, která by měla sloužit hlavně jako transportér.
Řízení MGTT-LB na dálku je jenom možnost
Nejnovější varianta MGTT-LB by měla být určena pro 2 členy osádky a 8 vojáků výsadku jedoucích v zadní části vozidla. Je tedy otázkou, proč je MGTT-LB označováno za autonomní, jestliže má osádku, která by ho měla řídit, ale nejspíše proto, že je dálkové ovládání jenom jednou (ale ne primární) možností. Vozidlo má být dokonce až o 900 kilogramů lehčí než původní MT-LB, což by mu mělo zajišťovat lepší mobilitu i ve změklém terénu.
Jeho maximální rychlost je potom 65 km/h, ale v případě dálkového ovládání má být omezena na 40 km/h, zatímco dosah je až 700 kilometrů. Jelikož jde o víceúčelové vozidlo, může být použito například i k vezení nákladu – pak je jeho nosnost dvě tuny. Sloužit ale může i k tažení například děla nebo nějakého jiného zařízení do hmotnosti až 7 tun, a zároveň může být platformou také pro různé zbraně a tedy mít podobné úlohy jako staré MT-LB.