Německá armáda testuje houfnici nové generace RCH 155, jako úplně první na světě zvládá střílet za jízdy

RCH 155 je prozatím jediná samohybná houfnice na světě, která dokáže pálit i během jízdy. Německou zbraň chce „domácí armáda“, jejím prvním uživatelem bude ale Ukrajina.

Houfnice RCH 155 na podvozku vozidla Boxer i Zdroj fotografie: KMW / Creative Commons / CC BY
                   

Ačkoliv už má Německo ve výzbroji silné samohybné houfnice PzH 2000, chce své dělostřelectvo i kvůli válce na Ukrajině posílit. Již zavedené stroje na pásech by měl proto doplnit mobilnější dělostřelecký systém RCH 155 AGM na kolech. A protože Německo vyžadovalo, aby byl umístěn na německém podvozku, přicházely v úvahu jenom dvě možnosti. Ovšem pouze jedna z nich je dnes z hlediska vývoje tak daleko, že už prochází intenzivním testováním.

Dva kandidáti, ale pouze jeden vítěz

V současné době jsou, nebo by v brzké době mohly být, k dispozici jenom dva dělostřelecké systémy tohoto typu. Prvním je RCH 155 AGM nabízený společností KMW, což je i výrobce dělostřelecké věže RCH 155, která je v tomto případě umístěna na obrněném transportéru Boxer 8×8. Druhou možností je pak systém německé společnosti Rheinmetall, kdy je ta samá dělostřelecká věž umístěna na nákladním automobilu RMMV HX3. Takový systém však ještě není tak daleko, aby procházel testováním, a zbývá tedy jediný uchazeč.

Zajímavostí je, že koncern KMW vyvinul dělostřeleckou věž jako soukromý podnik, kdy chtěl získat zbraň montovatelnou na různé platformy. Ve věži je umístěna dělostřelecká hlaveň Rheinmetall 155 mm L52 o délce 52 ráží, tedy ta samá jako na houfnici PzH 2000. Věž je postavena tak, aby byl její systém plně automatizovaný s moderní zaměřovací technologií, a osádka mohla vše ovládat z kabiny vozidla. Při testech již KMW otestovala i schopnost zbraně střílet za pohybu, což ještě žádný dělostřelecký systém světa neumí.

Věž ukrývá zásobu munice na 30 ran, přičemž automatické nabíjení umožňuje v první minutě odpálit až 9 projektilů. Se standardním střelivem má dělo dostřel 30 kilometrů, ale jdou do něho nabít i projektily s prodlouženým dostřelem – pak by mohl být dosah až 56 kilometrů. Jelikož houfnice RCH 155 AGM využívá standardní střelivo NATO a hlaveň jako starší německé houfnice, je pravděpodobné, že zvládne i naváděnou munici, jakou je třeba americký M982 Excalibur nebo evropský SMArt 155.

Houfnice RCH 155 je vysoce mobilní

Umístění dělostřelecké věže na podvozek obrněného transportéru Boxer dává dělostřeleckému systému vysokou pohyblivost i slušnou ochranu dvoučlenné osádce. V této konfiguraci má houfnice RCH 155 AGM hmotnost kolem 35 tun a dosahuje rychlosti přes 100 kilometrů v hodině, zatímco dojezd je kolem 1 000 kilometrů. Její umístění na podvozek obrněného auta Boxer je pro německou armádu výhodou, neboť má transportéry zavedené ve výzbroji jak samo Německo, tak Nizozemí, Austrálie nebo Litva, a pořídit si je plánuje i Velká Británie

Kombinaci Boxeru a dělostřelecké věže to dává mj. další exportní možnosti. Prvním uživatelem se ale stane Ukrajina, která si objednala 18 systémů již v roce 2022, ale dostane je až kolem roku 2025. Kromě německé armády se může stát velmi zajímavým zákazníkem i britská armáda, protože bude potřebovat nahradit starší houfnice. Mít standardizovaný podvozek by pro ni mohlo znamenat mnohé výhody.

Systém RCH 155 AGM je pak rovněž jedním ze dvou kandidátů na nový dělostřelecký systém švýcarské armády. Jak velkou výhodu bude střelba za pohybu reálně znamenat a nakolik bude přesná, ukáže spíše až přímé nasazení v nějakém konfliktu. Jedny ze současných nejlepších dělostřeleckých systémů světa, mezi něž patří třeba švédský samohybný Archer, zvládají munici vystřelovat pouze po zastavení. Ovšem takovou rychlostí, že než je nepřítel zaměří, jsou pryč.

Představení houfnice RCH 155 AGM na podvozku Boxer

Jak užitečná je schopnost střílet na cíl ze jízdy?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články