Nové ruské kolové vozidlo Bumerang již netrpí nedostatky starých BTR a přiblíží se západním standardům, vypadá nevídaně dobře

NÁZOR: Současné ruské obrněné transportéry mají zásadní nevýhody, jimiž ale dlouho vyvíjený trpět nemá. Dle dostupných informací vypadá velice povedeně.

Bumerang ve verzi K-17 s dělem ráže 30 mm i Zdroj fotografie: Dmitriy Fomin / Creative Commons / CC BY
                   

Ruská armáda se ještě donedávna spoléhala na kolové obrněné transportéry, které konstrukčně vychází ze sovětských vozidel řady BTR. Jejím nejmodernějším transportérem je dnes přitom BTR-82A, ale i ten trpí přes mnohá vylepšení nešvary jako je poměrně nízká ochrana osádky i vezeného výsadu. Vojáci navíc musí vystupovat bočním dveřmi, což je velmi nebezpečné – těmito nedostatky už ale netrpí nový transportér VPK-7829 Bumerang.

Transportér vyvíjí Rusko celkem dlouho

Na ruském ministerstvu obrany jsou si již dlouho vědomi, že jsou transportéry řady BTR nevyhovující, a v roce 2011 byl proto zadán požadavek na vývoj nového kolového transportéru. Parametry se měl vyrovnat, případně překonat zbraně ve výzbroji západních armád. Transportér Bumerang byl představen o 4 roky později a měla začít jeho sériová výroba, uvádí Defence-Blog, ale jeho vývoj byl prodlužován, a teprve až v současné době dokončuje vojskové zkoušky. Do sériové výroby by se tak mohl dostat na konci roku 2023 nebo začátkem roku dalšího.

Z Bumerangu výsadek vystoupí zadní rampou iZdroj fotografie: Dmitriy Fomin / Creative Commons / CC BY
Z Bumerangu už výsadek vystoupí zezadu, je tak mnohem lépe chráněn

Koncepčně se VPK-7829 Bumerang velmi podobá západním kolovým transportérům na podvozku 8×8, jakými jsou například Pandur II nebo MOWAG Piranha. Na rozdíl od BTR bude jeho motor v přední části a vojáci budu moci vystupovat zezadu. Nejenom tím má dojít ke zvýšená ochrany, ačkoliv její parametry nejsou známé – lze však předpokládat, že vozidlo bude v přední části odolávat střelám ráže 25 až 30 milimetrů. Transportér by měl být zároveň obojživelný, což je v podmínkách rozlehlého Ruska nezbytná vlastnost.

Rychlost bude úctyhodných 100 km/h

Na délku má mít Bumerang 8,8 metrů a jeho hmotnost bude 28,6 tun, uvádí portál Army-Technilogy, ale ta bude pravděpodobně záležet i na verzi a vybavení. Transportér má mít tříčlennou osádku a prostor pro výsadek dalších 8, i když některé zdroje tvrdí, že devíti. Na rovné vozovce má pak vozidlo dosahovat rychlosti až 100 km/h a dojezd na plnou nádrž bude mít 800 kilometrů; obojí je více než dobré. K tomu má mít také moderní vnitřní vybavení včetně vyspělého řízení palby s laserovým dálkoměrem, a pravděpodobně i nočním viděním.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV-90

AČR zná konečnou podobu svých nových BVP CV90 MkIV: významně přispějí i české firmy, na rozdíl od Gripenů jsou švédský úspěch

V základu mají existovat dva typy Bumerangu; prvním má být čistě kolový transportér označovaný jako K-16, jehož výzbroj by měl tvořit kulomet ráže 12,7 milimetrů na dálkově ovládané stanici; druhým má být potom K-17, což bude kolové bojové vozidlo pěchoty s věží vyzbrojenou rychlopalným kanonem ráže 30 mm, případně až 57 mm, a koaxiálním kulometem. Tato druhá verze by měla dále nést až 4 protitankové řízené střely, nejspíše 9M133M Kornet-M. Z Bumerangu může později vzniknout i stíhač tanků nebo vozidlo palebné podpory s tankovým dělem.

Bumerang K-17 při odpalování protitankových střel

Jak hodnotíte nový obrněný transportér VPK-7829 Bumerang?

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články