Bez nich by se armády zastavily: 5 nejpoužívanějším vojenským těžkým náklaďákům na světě dominuje česká Tatra

Vojenská nákladní vozidla jsou nezbytnou součástí každé armády, i když ne vždy jsou přímo vidět. Mnohá z nich se navíc mohou zapojovat do bojů.

Tatra 815, armáda i Zdroj fotografie: Uživatel Stříbrohorák / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Nedílnou součástí každé armády je logistika, a to nejenom co se přepravy techniky týče; nezbytné je rovněž pravidelné a dostačují zásobování, bez něhož nemůže fungovat ani ta nejlepší jednotka. Páteří takové logistiky, a to nejen v zázemí, ale především na frontě, jsou těžké nákladní automobily. Pětice z nich je dlouhodobě označována za nejlepší a nejrozšířenější, většina přitom pochází z Evropy.

1) Sovětský nákladní automobil Ural-4320

Tažný kůň sovětské a ruské armády byl představen již v roce 1977, přesto se na odpočinek rozhodně nechystá. Vyznačuje se výbornými jízdními vlastnostmi v terénu a nenáročnou údržbou. Během let prošlo vozidlo Ural-4320 celou řadou modernizací, na nichž se podílely i západní firmy, například Iveco. Základní model má náhon 6×6, hmotnost 8 tun a maximální rychlost 80 km/h.

iZdroj fotografie: Andrew Butko / Creative Commons / CC BY-SA

Nosnost sovětského nákladního vozidla je pak 6,8 tun s možností táhnout další vozidlo o hmotnosti až 4,2 tuny. Místo nákladu může Ural-4320 vézt 24 vojáků. Ruská armáda má (měla) ve výzbroji kolem 8 000 těchto strojů, ale mnohé z nich v poslední době na Ukrajině ztratila, anebo padly do rukou protistrany. Mírovou cestou se dostaly Uraly do výzbroje například Řecka, Filipín nebo Číny.

2) Ukrajinský nákladní automobil KrAZ-6322

„Protivníkem“ (a nutno uvést, že silnějším) vozidla číslo jedna je ukrajinský KrAZ-6322, těžký nákladní automobil s hmotností 12 tun, náhonem 6×6 a nosností 10 tun, přičemž za sebou může táhnout dalších až 30 tun. Představen byl sice již v roce 1994, ale první sériové kusy sjely z pásů automobilky v Kremenčuku až o 5 let později. Vozidlo se vyznačuje klady sovětské konstrukční školy, má tedy skvělé jízdní vlastnosti v terénu a je jednoduché na údržbu.

KrAZ-6322, pohraniční stráž Ukrajiny, 2014 iZdroj fotografie: Ozbrojené síly Ukrajiny

Ukrajincům se podařilo i díky instalaci moderních motorů Ford, nebo od roku 2019 čínských Weichai, omezit spotřebu na 27 l/100 km, přičemž je zachována maximální rychlost 80 km/h. Ukrajinci také upravili KrAZ-6322 na obrněné vozidlo nebo nosič protilodních střel Neptun. „Žlutomodrá“ armáda však není největším uživatelem těchto gigantů, tím je s 6 152 kusy egyptská armáda následovaná Iráčany s 2 150 stroji.

3) Německý nákladní automobil MAN SX

Tento německý armádní speciál vznikl nejen pro přepravu nákladu ve verzi SX44 6×6, ale především jako stroj SX45 v konfiguraci 8×8 schopný nést těžké vojenské nástavby jako pontony, mostovky nebo i raketomety a protiletadlové systémy, a přitom držet krok s postupující armádou. Verze SX44 6×6 má hmotnost 10,9 tuny a uveze až 9 tun nákladu. Maximální rychlost dosahuje 88 km/h a dojezd vychází až na 800 kilometrů.

MAN SX, s radarovou nástavbou nizozemské armády, 2014 iZdroj fotografie: Alf van Beem / Creative Commons / CC0

MAN SX může operovat v extrémních klimatických podmínkách od -32 až po +50 °C. Náklaďák byl přitom speciálně navrhnut s ohledem na možnost letecké přepravy, a díky konstrukci kabiny s motorem pod ní jej lze snadno přepravovat letadlem C-130 Hercules. Hlavními uživateli série SX jsou německý Bundeswehr a britská armáda.

4) Americké střední taktické vozidlo FMTV

„Family of Medium Tactical Vehicles“ (FMTV), tedy rodina středních taktických vozidel, je série variabilních náklaďáků a podvozků pro americkou armádu, které byly vyvinuty původně roku 1988 rakouskou firmou Steyer. Dnes však stroje vyrábí americká firma Oshkosh, která mj. stojí za novým BVP nahrazujícím Humvee. Existuje celkem 13 variant vozidla, včetně verze MRAP nebo nosiče raketometu HIMARS.

FMTV, US Army, Kalifornie iZdroj fotografie: Armáda Spojených států amerických

Základní verze FMTV jsou ovšem 4×4 s nosností 2,5 tuny a 6×6 s možností přepravy až 10 tun nákladu. Maximální rychlost je 94 km/h s dojezdem 483 km. Celkem bylo vyrobeno více 110 000 vozidel a podvozků FMTV, a vedle armády USA je používá celá řada ozbrojených složek jiných států; například Izrael, Tchaj-wan nebo Kanada.

5) Český nákladní automobil Tatra 815

Je to už přes 40 let, co se rozjela výroba československé legendy Tatra 815, která se ani přes svůj věk o důchodu nechystá. Naopak! Konstrukce je neustále modernizována a drží krok s dobou. Zákazník si může vybrat od středního náklaďáku 4×4 s nosností 7,8 tuny až po monstrózní speciály 12×12. Maximální rychlost strojů se pohybuje kolem 80 km/h a katalog firmy obsahuje nepřebernou řadu konfigurací.

iZdroj fotografie: uživatel Ereshkigal1 / Creative Commons / CC BY-SA

Do roku 1983 vzniklo přes 153 000 vozidel. Většina z nich byly civilní verze, ale nezanedbatelné číslo šlo i armádám po celém světě. Vedle české a slovenské armády je hlavním uživatelem Indie, kde dlouhou dobu běžela i licenční výroba. Tatra se však stala skutečnou vládkyní Blízkého východu. Vedle Izraele ji do své výzbroje zařadila i Sýrie a Spojené arabské emiráty. Mnoho strojů je ale rovněž ve výzbroji USA, Francie nebo Rumunska.     

Zdroj: Hotcars
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Zobrazit další články