Ruská armáda na Ukrajině používá i nová nákladní vozidla Ural. Mají dokonce pancéřovanou kabinu, jak nám Ukrajinci ukázali

Jedním z nejdůležitějších součástí války je logistika a doprava zásob do míst bojů. Nákladní automobily, které to vykonávají, jsou vítaným cílem protivníka.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo vnitra Ukrajiny / Creative Commons / CC BY
                   

Ačkoli se ruská armáda na Ukrajině potýká s rozsáhlými logistickými problémy, neznamená to, že by na jejich vyřešení nedisponovala i kvalitní technikou. Dokazuje to jeden z nejnovějších úlovků ukrajinských vojáků, který ukořistili svému nepříteli. Jde o nákladní automobil legendární značky Ural. V tomto případě o velmi moderní verzi Ural-63704-0010.

Nahradil náklaďák ze 70. let

V ruské armádě již řadu let slouží nákladní vůz Ural-4320. Jeho konstrukce pochází ze 70. let a i když je velmi odolný, bylo ruské armádě jasné, že ho bude třeba nahradit. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců se v Rusku rozhodli nemilitarizovat nějakou civilní verzi nákladního vozu. Vyvinuli, údajně s přihlédnutím ke zkušenostem speciálních závodních KAMAZů z Rallye Dakar, armádní konstrukci nákladního vozu na podvozku 6×6. Dostala název Ural-63704-0010, ale také se jí přezdívá Tornado-U. (Neplést s Uralem-63704, což je tahač s trambusovou kabinou!)

Jednou z jejich nesporných výhod je ochrana, kterou poskytuje své posádce. Do kabiny se mohou vejít až tři vojáci. Kabina posádky je vybavena nyní již standardně přídavnou pancéřovou ochranou, s níž jsou řidič a dva členové posádky chráněni proti projektilům běžných ručních zbraní. Stejnou ochranu má i prostor motoru.

Zveřejnil(a) СтратКом ЗСУ / AFU StratCom dne Neděle 27. března 2022

Vozidlo je zkonstruováno tak, aby zvládalo bez ztráty funkčnosti do jisté míry i výbuchy pozemních min a nástražných systémů. Vůz lze vybavit i dalším přídavným pancéřováním, což ochranu ještě zvýší. Na území Ukrajiny je to velmi důležité, protože ruské zásobovací kolony jsou oblíbeným cílem ukrajinských jednotek. I přes dobrou ochranu u Černigova toto vozidlo do ukrajinských rukou padlo.

Uveze až 16 tun nákladu

Jeho prototyp se objevil v roce 2006, do sériové výroby vůz v Rusku přišel o 10 let později. Je 9,85 metru dlouhý, 2,55 metru široký a 3,66 metru vysoký. Hmotnost vozidla je 14 tun a na pevném podkladu uveze náklad až 16 tun, navíc může táhnout přívěs o hmotnosti 12 tun. Má klasickou plochou korbu se sklopnými bočnicemi a používá se pro přepravu zbraní, vojenské techniky a nákladů nebo k tažení transportních a speciálních návěsů. Prostor je překryt plachtou. Pokud slouží k přepravě vojáků, je vybaven lavicemi.

Maximální rychlost nového Uralu je 100 kilometrů v hodině. Na silnici může na jednu nádrž urazit údajně až 1 000 kilometrů. Je určený i do náročnějšího terénu, světlá výška vozidla je 400 milimetrů, ale nemá takovou průchodivost jako jeho předchůdce. Dokáže však překonat vodní překážku s maximální hloubkou 1,8 metru, zvládne 60% stoupání a 40% boční náklon. Ruská armáda svá nová vozidla poprvé vyzkoušela v Sýrii. Nyní se pohybují i na ukrajinských silnicích.

Jaký vojenský nákladní automobil dneška považujete za nejlepší?

Zdroj: Defence-blog

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti