Vojáci potřebují velmi bytelná vozidla vhodná do terénu, navíc se slušnou nosností. A pokud je lze vyrábět masově a levně, mohou být jejich ztráty lehce nahraditelné.
I ruská armáda se v posledních letech snaží přizpůsobovat výzbroj na základě zkušeností z bojové zóny, k čemuž patří také poznání, že kvůli velikému množství dronů v blízkosti bojové linie je velice obtížný přesun různých vozidel, protože jsou extrémně zranitelná. Jedním z řešení takového problému může být i nové vozidlo označované jako AG34, což je velmi bytelná vojenská bugina s vysokou rychlostí a dobrou průchodností těžkým terénem.
Bugina vypadá jako malý monster truck
Charakteristickým prvkem nové ruské buginy AG34 jsou veliká kola svědčící o tom, že je určena do těžkého terénu. Mohou působit dokonce dojmem, že vozidlo dokáže přejet přes jiná vozidla, jako např. při známé show monster trucků. Má to svůj důvod – veliké pneumatiky s mohutným vzorkem mají sloužit v těžkém terénu. Defence-Blog uvádí, že má vozidlo díky nim světlou výškou 420 mm a dokáže bez přípravy přebrodit řeky až do hloubky 2 metrů.
AG-34 in Tula VD parade. pic.twitter.com/5DiNwNsB29
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) May 9, 2024
Na konstrukci AG34 se podílel i autor známého terénního rusko-ukrajinského vozidla SHERP. ArmyRecignition uvádí, že je zaměřena na spolehlivost, mobilitu, udržovatelnost a hospodárnost. Důležité jsou tak základní funkce a složité komponenty byly nahrazeny jednoduchými kontrolkami, i když má vozidlo mít mnoho funkčních vlastností. Už na první pohled vypadá velmi jednoduše a robustně, což napovídá, že nemusí být drahé na výrobu.
AG34 uveze velký náklad nebo 8 vojáků
Maximální nosnost AG34 jsou 3 tuny, ale TopWar uvádí, že by v terénu neměla přesáhnout 1,5 tuny. Na korbu se vejde až 9 dvousetlitrových sudů s palivem nebo 3 standardní palety s nákladem, a bočnice jsou navržené tak, aby umožnily rychlé vyložení. Ve vozidle může cestovat i 8 plně vyzbrojených vojáků a lze na něj montovat různé zbraně – viděno bylo s kulometem, a též má pancéřovou ochranu, i když kvůli otevřené konstrukci osádku příliš chránit nebude.
Maximální rychlost AG34 je 120 km/h na silnici, v terénu bude pochopitelně nižší, což záleží na dané situaci. Funkční design určitě může najít využití například při zásobování jednotek v bojové linii. Menší velikost než nákladní automobil a vyšší rychlost než u obrněného transportéru by pak mohla být částečně ochranou proti dronům, i když to je dosti sporné. Pokud bude cena vozidla nízká a výroba masová, bylo by možné ztráty rychle nahrazovat. Vozidlo však určitě nebude vhodné k nějakému šílenému útoku na dobře bráněnou linii.