Obrněné vlaky působí na první pohled jako mohutné pevnosti s nemalou palebnou silou, do přímého boje ale nasazovány nejsou, protože by v něm přežily jenom těžko.
Obrněné vlaky se silnou výzbrojí byly na konci 19. století a v první polovině 20. století silným „kladivem“, a využívány byly i za 2. světové války. Již v tu dobu ale bylo jisté, že jsou jejich možnosti velice omezené, a rychle nastal jejich ústup. Ve světě už téměř nejsou, neboť nemají smysl, ačkoliv existuje jedna veliká výjimka, a to Rusko. V jeho výzbroji je hned několik obrněných vlaků, které jsou sice vyzbrojené, ale v bojích moderní války by moc nesvedly.
Ruská armáda na železnici závisí
Největší země světa i její ozbrojené síly jsou velice specifické a musely se přizpůsobit rozlehlosti svého území. Jeho značnou část pokrývá těžko prostupný terén, navíc často s extrémními klimatickými podmínkami. A jednou z mála možností, jak tyto vzdálenosti bez větších problémů překonat, je železnice. Tyto trasy jsou však v případě konfliktu velice zranitelné, takže má Rusko i jednotky na jejich ochranu, a bezpečnost na nich střeží i obrněný vlak Volha.
This 🗑🇷🇺 armoured train is well prepared for when WWII dive bombers descend on it. pic.twitter.com/uYcCJmFhzS
— WeLoveNATO (@WeLoveNATO) March 18, 2023
Nicméně představa, že by se takový vlak – ač by byl sebelépe chráněný a vyzbrojený – vypravil do oblasti bojů, je dnes de facto nereálná, neboť na něj číhá značné nebezpečí. Palba nepřítele může třeba rozbít trať a znehybnit ho, a nelze pochybovat, že by poté byl snadným cílem pro dělostřelectvo a raketomety. Jestliže totiž dokážou rozbít tanky, zakrátko by si poradily i s pancéřovaným vlakem. Účinné by ovšem mohly být i drony, trefit se do vlaku je hračka – sice by ho nezničily, ale zásah do lokomotivy by ho mohl fatálně znehybnit.
Vlak může zejména střežit vnitrozemí
Střežit trasy ve vnitrozemí je už pro vlak trochu jiná úloha. S těžkým dělostřelectvem a raketomety se tam nesetká, spíše se sabotáží, případně diverzními skupinami. Třeba portál EurAsianTimes popisuje, že je taková souprava vyzbrojena protiletadlovými kanony jako ZU-23-2, které jsou účinné proti dronům, ale i proti pěchotě a pozemním cílům. Na plošinách pak také obrněné transportéry či bojová vozidla pěchoty, osádka má k dispozici i drony. Někdy nechybí ani systém protivzdušné obrany nebo různé střely odpalované na cíle v dohledu.
Taková konfigurace spolu s chráněnými ubikacemi či velitelským vozem potom může dávat smysl. Když vlak zastaví, aby odstranil nějakou sabotáž, mohou vozidla sjet a s výsadkem zajistit strategické body v okolí a případné partyzány k vlaku nepustit. Vojáci mohou mít k dispozici také minomety a ze sousedství vlaku vést palbu, a na situaci ze vzduchu může dohlížet dron. V takovém případě by museli být útočníci opravdu silní, aby zvládli překonat jednotku vlaku a její nemalou palebnou sílu – jenomže těžké zbraně budou mít partyzáni jenom stěží.