Vojáci už nemusí nosit vybavení na zádech, neb robotická zásobovací „mula“ S-MET uveze přes 1 tunu a vydrží až 72 hodin

Pěší jednotky jsou při dlouhých operacích omezené nosností, a buď jim něco chybí, nebo potřebují zásobování. Hybridní robotické vozidlo ale situace radikálně mění.

Robotické vozidlo S-MET i Zdroj fotografie: General Dynamics Land Systems
                   

Pěší jednotky mohou mít veliký problém v momentě, kdy mají operovat na dlouhé vzdálenosti, ale nemají možnost pravidelného zásobování. I vytrénovaný voják přitom unese náklad o hmotnosti jen několika desítek kilogramů, což není při hmotnosti zbraní, munice, balistické ochrany apod. mnoho. Vojenské vybavení je sice dělané tak, aby bylo co nejlehčí, ale ani to nestačí. Řešením ale může být, aby jednotky doprovázela jakási mula v podobě autonomního vozidla, v americké armádě jde i robotické vozidlo S-MET.

8kolové robotické vozidlo do terénu

Tvůrcem vozidla S-MET je společnost General Dynamics Land Systems (GDLS), jejíž výrobek je založen na předchozím vozidle nazývaném MUTT. První z nich dostali američtí vojáci v roce 2022, uvádí GDLS ve své zprávě, a jde vlastně o speciálně postavená robotická vozidla na osmikolovém podvozku. Zkonstruovaná jsou tak, aby si dokázala poradit i s náročným terénem, i když je jasné, že ve skalnatém terénu nebo džungli bez cest by asi neprojelo.

Naložené robotické vozidlo S-MET iZdroj fotografie: Armáda Spojených států amerických
Naložené robotické vozidlo S-MET

Údaje o vozidle jsou velmi omezené, americká armáda na svých stránkách uvádí, že by S-MET mělo být schopné fungovat až 72 hodin, a za tu dobu urazit vzdálenost téměř 100 kilometrů. Jeho nosnost je přes 1,1 tuny a disponuje hybridním pohonem, díky čemuž může vojákům nejspíše i poskytnout energii. Podporovat by mělo jednotku o velikosti čety, a vzhledem k tomu, že má doprovázet vojáky, nebude rychlost vozidla velká.

Úspěšné testování a další vývoj

S největší pravděpodobností má S-MET ruční dálkové ovládání kombinované s autonomním provozem, protože by bylo velmi nepraktické, kdyby musel někdo vozidlo neustále řídit. Napovídají tomu i senzory v přední části; v té zadní je potom plošina, na níž je upevňován náklad – na fotografiích bývá často vidět zabezpečený sítí. Je přitom pravděpodobné, že kromě různého nákladu by šlo vozidlo využít například i k evakuaci zraněných.

UH-60 Black Hawk

Matrix se stal realitou: autonomní vojenský vrtulník Black Hawk létá bez pilota. Všechny mise zvládl na 1 a může být budoucností

Vozidlo budou moci využívat i výsadkové jednotky – američtí výsadkáři již provedli test, kdy S-MET úspěšně vysadili z letadla, uvedl Defence-Blog. Bude tak moci být vysazeno spolu s výsadkáři za nepřátelskými liniemi, což s sebou umožní vzít více zbraní, střeliva i dalšího vybavení. Vzhledem k prudkému rozvoji robotické technologie lze navíc očekávat, že budou podobná vozidla brzy u mnoha dalších armád. Testována jsou ale nejenom kolová, ale i pásová nebo vybavená nohami, což by umožnilo pohyb i v náročnějším terénu.

Robotická vojenská vozidla

Jak robotické S-MET změní sílu pěší jednotky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články