Šílené nápady konstruktérů. Sovětský tank T-55 s pomocnými raketami byl teoreticky silný, ale pro posádku spíše nebezpečný

Sovětský svaz během studené války budoval velmi silná tanková vojska, která se měla prohnat západní Evropou. Snažil se vytvořit co nejlepší konstrukce.

i Zdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Pokud by v západní Evropě vypukl konflikt mezi NATO a Varšavskou smlouvou, jednalo by se o masivní tankové bitvy. Alespoň tak zněla koncepce sovětských stratégů, kteří se spoléhali doslova na tisíce vlastních a masově útočících obrněnců. Bylo jim ale jasné, že i tanky vybavené pásy a silnými motory, mohou uvíznout v nějakém blátivém terénu nebo nezvládnout strmý kopec v horách. Proto se snažili přijít s nápady, někdy až absurdními, jak takovéto problémy s omezením průchodivosti tanků kvůli terénu vyřešit.

T-55 s raketovým pohonem

Jednou z takových myšlenek bylo vybavit tank pomocným raketovým motorem, podobně jako to mají někdy přetížená letadla při startu. V okamžiku, kdy by se stroj dostal do problému, například zapadl do bláta, mohl by spustit silné rakety a jejich tah by ho z bláta vytáhl. Druhou úvahou bylo, že by se v případě útoku mohly zapnout rakety, a tanky by se tak doslova prohnaly kolem nepřítele a zaskočily ho svojí rychlostí. K tomu, aby se tato myšlenka otestovala, si konstruktéři vybrali tank T-55.

iZdroj fotografie: Eric Kilby / Creative Commons / CC BY-SA
T-55

Museli ale přijít na to, jak raketami rozpohybovat kolos o hmotnosti kolem 40 tun. Ne že by se v minulosti o něco podobného jiní konstruktéři nepokoušeli. Fritz von Opel například vybavil svůj experimentální závodní monopost prachovými raketovými motory firmy H. G. Cordes z Wesermünde u německých Brém, jež se zabývala výrobou signalizačních prachových raket pro lodní průmysl, už koncem roku 1927. A už v roce 1928 se svým automobilem Opel 4/12 se dvěma pomocnými raketami provedl několik experimentálních jízd.

Později ze šasi vyňal původní motor a prachových raket instaloval do vozu, který se začal nazývat RAK 1, hned dvanáct. Poháněl je střelný prach. A i když se při prvním pokusu podařilo zapálit jen sedm raket ze dvanácti, RAK 1 dosáhl i tak rychlosti 100 km/h za necelých 8 vteřin. Později se ověřilo, že maximální rychlost mohla dosáhnout až 150 km/h.

Kutil v pickupu nedopadl dobře

Ale vraťme se k ruskému tanku. Dochované záměry ukazují, že konstruktéři v SSSR na obě strany tanku instalovali několik pomocných raketových motorů na tuhé pohonné hmoty. Posádka je mohla sama zevnitř tanku zažehnout – a pak z nich vyšlehly plameny, ozval se ochromující hluk, tank dostal doslova „kopanec“ zezadu a prudce se rozjel. Možná na papíře se zdál nápad dobrý, ale v praxi to byla katastrofa. Tank, který se řídí za pomoci pásů, se v tu chvíli stal neřiditelným.

Pokud by se mu v cestě ocitla nějaká překážka, například val nebo skála, mohl se o ni doslova roztříštit. Navíc raketové motory obecně jsou citlivé na jakékoli poškození. I po zásahu obyčejným nepřátelským puškovým projektilem mohlo dojít k poškození jejich pláště či spalovací komory a pokud by to posádka nevěděla, mohla se při spuštění raket místo pohybu vpřed odpálit do nebes.

iZdroj fotografie: Uživatel Bukvoed / Creative Commons / CC BY-SA
PT-76

Traduje se, že v USA jeden kutil zakoupil v 70. letech minulého století od vojenské správy vyřazenou leteckou raketu (pochopitelně bez hlavice), upevnil si ji na ložnou plochu svého pickupu a na dlouhé přehledné cestě uprostřed roviny jako stůl ji sám za volantem zažehl. Jenže cesta mířila do hor a na téměř vznášejícím se pickupu po zhruba 20 kilometrech raketa ještě nedohořela. Ale na silnici byla zatáčka… Inu, pro kutila to nedopadlo dobře.

I v tehdejším SSSR pochopili, že pomocný pohon tanků raketami je poněkud fantaskní projekt, a tak se od něj nakonec upustilo. Pokud by se rozvíjel, možná by se některé problémy podařilo vyřešit, ale velení sovětské armády usoudilo, že by to bylo nejspíše velmi nákladné, a nechtělo dále s nápadem s nejistým výsledkem pokračovat. Navíc v okamžiku, kdy byl potenciálně více nebezpečný vlastní posádce než nepříteli.

Tank s motory z proudového letadla

Jiným pokusem bylo nainstalovat do tanku letecký proudový motor. Konstruktéry neodradilo ani velké riziko nasátí různých předmětů ze země, hlíny a prachu, když by proudový motor pracoval třeba na maximální výkon. Nakonec se jejich nápad přece jen realizoval v podobě namontovaných dvou leteckých motorů z letounu Jak-40 do lehkého obojživelného tanku PT-76.

Tento koncept byl technicky o něco životaschopnější než pomocný raketový pohon. Ukázalo se, že takový tank může při zapnutých tryskových motorech vyjet i příkré stoupání. Ovšem instalace dvou proudových motorů do tanku byla velmi složitá a nákladná. Nástavba, kterou si to vyžádalo, byla navíc velmi zranitelná, což významně snižovalo bojovou hodnotu stroje. A o spotřebě paliva snad ani není třeba hovořit.

iZdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
Tank T-80 s plynovou turbínou

Myšlenka na superrychlé tanky v Sovětském svazu ale nezanikla. Nakonec se v 70. a 80. letech rozvinula do projektu tanku T-80, jenž byl poháněný plynovou turbínou. Podobnou cestou ale tehdy šli i západní konstruktéři tanků. Tanky T-80 na silnici mohou s tímto pohonem dosahovat rychlosti až 80 kilometrů v hodině. Tato rychlost si ale vyžádala svoji daň, kterou je vysoká spotřeba pohonných hmot.

Tanky T-80 jsou proto známé svojí nenasytností a nízkým dojezdem. A tak například později Ukrajina do své verze T-80 nainstalovala zpětně vznětový motor, který sice tanku neumožňuje takovou rychlost, ale z komplexního pohledu se ukázal jako lepší řešení.

Jakým způsobem by šlo efektivně zrychlit tank?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články