NÁZOR: Slovenská firma pokračovala ve vývoji houfnic na kolovém podvozku i po rozpadu federace, a to velmi úspěšně. Jméno si udělala doma i ve světě.
Válka na Ukrajině ukázala, jak silné a potřebné jsou v současných konfliktech výkonné a přesné dělostřelecké zbraně s vysokou pohyblivostí a dobrou ochranou obsluhy. I proto se mnohé firmy pustily do vývoje nových dělostřeleckých systémů, neboť předpokládají, že o ně bude v následujících letech enormní zájem. Slovenská KONŠTRUKTA – Defence chce zkusit uspět s novou samohybnou kolovou dělostřeleckou houfnicí označovanou jako ShKH BIA.
Houfnice BIA částečně vychází z DANA
Slovenská firma pokračovala po rozpadu Československa v rozvíjení konceptu československé samohybné kolové houfnice ShKH vz. 77 DANA, a postupně přecházela ve svých konceptech ze sovětské ráže 152 milimetrů na západní ráži 155 milimetrů. Výsledkem byla lehčí kolová samohybná houfnice ShKH EVA a těžší ShKH ZUZANA 2, která je zavedená nejen ve slovenské armádě, ale aktivně se účastní i současných bojů na Ukrajině.
Vývoj houfnice BIA pak začal ve firmě v roce 2021 a má jít o systém kombinující ty nejlepší vlastnosti obou předchozích zbraní, přičemž hmotnostně by měl být někde mezi nimi. Firma údajně do konceptu zahrnula i praktické zkušenosti z války na Ukrajině. Zatím vznikl jediný prototyp, představen byl na výstavě DSEI v Londýně. Firma tvrdí, že za sebou má již první úspěšné střelecké testy, i když mnohé další ho ještě čekají. Předpokládá (nebo spíše doufá), že bude o novou zbraň zájem hlavně v zemích NATO, ale například i ze strany Ukrajiny.
Houfnice uzpůsobená pro munici NATO
BIA využívá dělostřeleckou hlaveň ráže 155 milimetrů o délce 52 ráží, tedy stejnou jakou má ZUZANA 2. V automatickém zásobníku je připravena munice na 20 ran, přičemž by se mělo jednat o standardní munici používanou v zemích NATO. Běžné granáty mají být schopné zasahovat cíle do vzdálenosti 41 kilometrů, zatímco munice s prodlouženým dostřelem pak do více než 50 kilometrů. Za první minutu má být slovenská houfnice BIA schopna vypálit 5 ran, při setrvalé palbě je pak rychlost střelby 2 rány za minutu.
Systém je v současné době umístěný na podvozku Tatra 6×6, ale výrobce tvrdí, že ho lze instalovat i na jiné podvozky dle přání odběratele. BIA disponuje pancéřovanou kabinou pro obsluhu čítající 2 až 4 vojáky, a dosahuje hmotnosti 27 tun. Na silnici může jet rychlostí až 90 km/h a na plnou nádrž má být schopna urazit vzdálenost 600 kilometrů.