Ačkoliv během studené války převládal názor, že dělostřelectvo už nebude potřeba, Sověti nakonec názor změnili. Jak moc je potřeba pocítila Rudá armáda na vlastní kůži.
Když Sovětský svaz na přelomu let 1939 a 1940 bojoval s Finskem, měl obrovské problémy s Mannerheimovou linií, protože mu chybělo opravdu těžké pozemní dělostřelectvo schopné ničit opevnění. Jak je účinné se pak Rudá armáda přesvědčila na vlastní kůži při porážce u Sevastopolu, kde německému vítězství výrazně pomohlo. Sovětský vůdce Stalin proto pověřil konstruktéra Vasilije Gavriloviče Grabina, aby pro Sovětský svaz postavil superděla, díky nimž by země získala výhodu.
Zbraně se stejnými částmi a rozdílnými hlavněmi
Renomovaný konstruktér se pustil do práce a přišel s konceptem, který neměl obdoby. Navrhoval postavit dvě rodiny dělostřeleckých systémů přezdívaný „triplex“ a „duplex“. První z nich bylo dělo ráže 180 milimetrů S-23, houfnice ráže 210 milimetrů S-33, a ještě minomet ráže 280 milimetrů S-43. Zbraně měly dostávat různé hlavně, ale lafety i vybavení by bylo stejné. Duplex pak mělo být dělo ráže 210 milimetrů S-72 a houfnice ráže 305 milimetrů S-73, a to opět s většinou shodných částí.
Navrhovaná děla byla sice těžká, ale jejich konstrukce je umožňovala přepravovat tažením za vozidly. Hmotnost celé skupiny triplex byla 19 až 20 tun, a po dosažení cíle byly zbraně připraveny k palbě do 30 minut. Větší rodina duplex už ale musela být rozebrána na tři díly o hmotnosti něco přes 20 tun. Ale přesto je měla být obsluha schopna připravit k palbě do 2 hodin, což žádný jiný systém v té době neumožňoval.
Jenomže vývoj se neobešel zcela bez problémů, konstruktér Grabin měl řadu nepřátel, a to včetně lidového komisaře pro vyzbrojování, a sice Dmitrije Ustinova nebo Lavrentije Beriji, který měl pod patronací i atomové a raketové projekty. A tak aby mu projekt zkomplikoval, požadoval třeba umístění hnacích náplní do bezpečnějších kovových obalů, což bylo ovšem dražší. Gragin tak musel nakonec ustoupit a navrhnout zbraně dle nového požadavku, což ovšem konstrukci zhruba o tři roky zbrzdilo.
O děla neměl Chruščov zájem
Na začátku 50. let 20. století pak spatřilo světlo světa hotové dělo S-23, načež začaly jeho zkoušky. V roce 1956 se pak přidala i houfnice S-73, ale ačkoli si prý vedla dobře, nakonec schytala od mnohých velikou kritiku, což vedlo k ukončení projektu. V roce 1955 pak do všeho zasáhl nový sovětský vůdce Nikita Chruščov, který nařídil těžká děla nestavět. Ve výzbroji mělo zůstat jen jedno hotové dělo S-23 a jejich sériová výroba neměla být nikdy spuštěna, což se ale nakonec na konci 60. a začátku 70. let změnilo.
Vyrobeno bylo několik zbraní, které se dostaly například do Jomkipurské války nebo Libanonu, kde se děla ukázala jako neobyčejně účinná. A není divu, protože s běžným nábojem měla dosah přes 30 kilometrů, zatímco s raketově poháněným projektilem dokonce 43,8 kilometrů a v cíli dokázala napáchat velmi těžké škody. Dělo S-23 nicméně potřebuje obsluhu 16 vojáků, což je poměrně hodně, ale zato dokáže střílet rychlostí jeden až dva projektily za minutu. Nejde ale o jediný pokus sestrojit monstrózní děla, Sověti postavili i obří kanón na kolejích.