Kolový stíhač tanků může mít kanon srovnatelný s nejlepšími tanky světa, oproti nimž je pohyblivější, což je v boji jeho hlavní přednost.
Tanky jsou silně obrněná pásová vozidla s výkonným kanonem, a na bojišti nemají již více než století konkurenci. Konstruktéři však vyvinuli i zbraně odlišného zaměření, které mají stejnou palebnou sílu, ale jsou lehčí a méně pancéřované. Co je ovšem hlavní, tak že jsou schopné tank zničit, ačkoliv se s ním nemohou pustit do přímého souboje a musí volit odlišnou taktiku. Jejich typickým představitelem je italský kolový stíhač tanků Centauro II MGS.
Kanon ráže 105 mm přestal dostačovat
Na vývoji stíhače tanků na osmikolovém podvozku začala italská armáda, respektive italské firmy Iveco a OTO Melara, pracovat v 80. letech 20. století. Wikipedia uvádí, že v roce 1991 pak do výzbroje vstoupil B1 Centauro vyzbrojený kanonem ráže 105 mm. A ačkoliv se jednalo o dobrou zbraň, dnes není schopna prorážet pancíře nejlépe chráněných tanků světa. Konstruktéři se proto zaměřili na její modernizaci, a to včetně zvýšení palebné síly.
V roce 2016 bylo představeno nové vozidlo Centauro II MGS, které může mít jak starý typ kanonu, tak nový ráže 120 mm o délce hlavně 45 ráží. ArmyRecognition uvádí, že takový kanon umožňuje stíhači používat nejmodernější typy standardní tankové munice NATO včetně typů APFSDS. Tato munice byla navržena tak, aby si poradila s nejnovějšími typy ruských i čínských tanků, přičemž je Centauro II schopen prorazit i pancíř moderního ruského obrněnce jako T-90M. Vyspělé řízení palby pak zajišťuje i vysokou přesnost zásahu.
Centauro II tanku rozhodně neodolá
Výrobci těchto stíhačů tanků na svých společných stránkách uvádí, že bylo posíleno i pancéřování, ale jelikož má hmotnost 30 tun, bude se Centauro II odolností podobat spíše bojovým vozidlům pěchoty. Jeho taktika boje tedy nemůže spočívat v přímém kanonovém souboji, ale spíše v přepadu ze zálohy. Po vypálení několika ran, přičemž je stíhač vybaven automatickým nabíjením, se stáhne, aby předešel riziku zásahu při odvetné palbě.
Takovou taktiku umožňuje kolový podvozek, s nímž je vozidlo schopné dosahovat na silnici rychlosti až 105 km/h. Zároveň je Centauro II vybavené varovným systémem před laserovým zaměřením, což může poskytnout varování v případě zaměření mnohými typy řízených protitankových střel ze vzduchu i ze země. V tom případě může osádka aktivovat odpalovače kouřových granátů, vozidlo skrýt do dýmu a rychle s ním ujet z dosahu střel.