Zrozena v mrazu Sibiře uchvátila Tatra 815 i Sovětský svaz, a absolutní světovou špičkou je dodnes nejenom ve službách AČR

Tatra 815 vyjela poprvé před 40 lety, ale díky modernizacím se dodnes jedná o moderní, spolehlivou a odolnou konstrukci, která válcuje konkurenci.

Tatra 815 AČR i Zdroj fotografie: AČR
                   

Vůbec první nákladní vozidla z Kopřivnice přebírala rakousko-uherská armáda, a armáda Československé republiky v této tradici pokračovala. Náklaďáky Tatra se proslavily svou odolností a průjezdností terénem, a v ve službách naší armády jsou dodnes. Poslední verze, Tatra 815-7, patří mezi světovou špičku, a česká armáda používá k různým účelům upravené speciály.   

815 odebírala ČSLA i Sovětský svaz

„Osmsetpatnácka“ vznikla ještě za hlubokého socialismu, a vývoj a provozní testy probíhaly i na Sibiři. To zajistilo novému náklaďáku provozuschopnost v nejtvrdším klimatu a průchodnost nejnáročnějším terénem. Do výroby se potom Tatra 815 dostala v roce 1983, a do konce komunismu jí bylo vyrobeno 16 000 kusů, z nichž jich většinu vedle ČSLA odebral Sovětský svaz. Byl to veliký úspěch, ale přesto výrobce prodělal v 90. letech 20. století krizi – dnes však jede výroba 815 na plné obrátky. V letech 1998 a 2010 navíc došlo k její modernizaci.

Tatta 815-7, vyprošťovací vozidlo iZdroj fotografie: Armáda České republiky

„Kostra“, tedy podvozek na základě páteřového rámu („nosné roury“), který je symbolem značky již od roku 1923, zůstala zachována. Roura dovoluje prodloužit podvozek ze standardních verzí 4×4, 6×6 a 8×8 až na 10×10 a 12×12. A přibylo také centrální dohuštění ovládané řidičem z kabiny, což dovoluje jízdu s jedním (4×4) nebo více zničenými koly. Klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor lze potom na přání zákazníka nahradit vodou chlazeným.

Legenda, která nahradila legendu

Na začátku nového století hledala AČR moderní náhradu spolehlivé a předpotopní Pragy V3S, o jejímž působení ArmádníZpravodaj rovněž psal. Požadavek byl na lehčí vozidlo schopné přepravy v letounu C-130 Hercules. To splňovala modernizovaná Tatra 815-7 4×4 a do výzbroje AČR se dostala v roce 2007. Její délka je 9,47 m, šířka 2,55 m, a výška 3,24 m, zatímco pohotovostní hmotnost 13 300 kg. S motorem Tatra T3C-928-90 V8 zvládne maximální rychlost 115 km/h, a s nádržemi na 420 litrů má dojezd až 700 kilometrů, jak udává AČR.

Tatra 815, armáda

Bez nich by se armády zastavily: 5 nejpoužívanějším vojenským těžkým náklaďákům na světě dominuje česká Tatra

Velice zajímavá je potom nová kabina, která byla vyvinuta s firmou Ligne, a vedle vlastního pancíře existuje i možnost jejího dodatečného pancéřování. Posílena je také střecha, na níž lze mimo pancíře namontovat i různá střeliště s mnoha typy zbraní, případně pozorovací věžičky. Od roku 2023 je k dispozici i verze se 4 dveřmi, a jelikož jsou kabiny vysoce izolované, dovolují instalovat filtraci vzduchu proti zbraním hromadného ničení.

Podvozek se k modifikacím přímo nabízí

Tatra 815 je po světě široce rozšířena, takže se přímo nabízí k různým přestavbám a modifikacím – k těm nejčastějším přitom patří úprava na vozidla MRAP. Velice známý je výsledek spolupráce firem Nexter a Tatra označená jako Titus; od nás ale pochází i Vega nebo Husar, z Izraele třeba Wildcat, a z exotického Nigeru zase Ara. Tatra také často nese zbraně, časté jsou její úpravy na nosiče děl – u nás je to DITA a CEASAR, na Slovensku pak Zuzana 2. Ukrajinci pak používají Tatry jako nosiče protilodních střel Neptun a raketometů Burevij.    

Tatra 815-7 PRAM iZdroj fotografie: Armáda České republiky

Na podvozku 8×8 potom vznikly i dvě velmi zajímavé modifikace, které našim vojákům dávají mnoho nových možností. První z nich je vyprošťovací vozidlo zkonstruované pro manipulaci s poškozenými obrněnci Pandur II, kdy byla Tatra 815-7 dovybavena silným navijákem a radlicí. Nechybí jí ani pancéřovaná kabina, jíž využívá i druhý speciál, Tatra 817-5 PRAM. Ten nese na korbě minomet vz. 82 PRAM-L ráže 120 mm se zásobou munice.

Čemu vděčí Tatra 815 za svůj úspěch?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články