Japonská houfnice Type 19 je „CAESAR Dálného východu“. Vyrovná se i Českem pořizovaným protějškům, ale koupit si ji nikdo nemůže

Japonská houfnice Type 19 patří mezi nejvyspělejší svého druhu na světě, ale přesvědčit se o tom může výhradně domácí armáda.

Japonská kolová houfnice Type 19 i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Japonska / Creactive Commons / CC BY
                   

Japonsko dokáže produkovat velice kvalitní zbraně, což platí i pro dělostřelectvo. Ve výzbroji má ostatně kvalitní těžkou houfnici Type 99 na pásovém podvozku – japonské ozbrojené síly však potřebovaly i dělo s mnohem větší pohyblivostí, což znamená na kolovém podvozku. Technici proto zkonstruovali systém používající stejnou hlaveň jako pásová houfnice, ale dali ji na podvozek nákladního automobilu. Výsledný systém nese označení Type 19, a jak je zvykem, bude sloužit pouze japonské armádě – země totiž zbraně tradičně nevyváží.

Type 19 je srovnatelná s CAESAR a Bohdanou

Moderní japonská kolová houfnice Type 19 snese srovnání s obdobnými západními zbraněmi. Asi nejblíže by jí mohla být francouzská houfnice CAESAR, kterou si pořizuje i česká armáda, případně osvědčená ukrajinská houfnice 2S22 Bohdana. Zbraň v japonské armádě postupně nahrazuje taženou houfnici FH-70, oproti níž se může pochlubit mnohem lepším dostřelem, přesností a pokročilé schopnosti síťové integrace, uvádí WeaponSystems.

Konstruktéři ze společnosti Japan Steel Works a Mitsubishi Heavy Industries využili osvědčené dělostřelecké hlavně z pásové houfnice Type 99, k níž ArmyRecognition uvádí, že má ráži 155 mm a délku hlavně 52 ráží, což je standard u moderních západních houfnic. Japonská zbraň může pochopitelně používat běžné západní střelivo, s nímž má dosah až 40 km, což je opět srovnatelné se západními protějšky – dosah francouzské houfnice Caesar je 42 km.

Pohyblivost Type 19 je na ostrovech výhodná

Zbraň je umístěna na podvozku 8×8 nákladního vozidla HX 7, což je licenčně vyráběný Rheinmetall MAN Military Vehicles, díky němuž může dosahovat rychlosti až 88 km/h a dojezdu kolem 800 kilometrů. Vysoká mobilita je oproti pásovému podvozku výhodou v terénu japonských ostrovů. Vozidlo má navíc vzadu jakási rýč, který se před střelbou zaboří do země a tím systém stabilizuje, aby mohl bez složité manipulace a přípravy střílet.

Japonská fregata Mogami

Japonské futuristické stealth fregaty Mogami jsou názornou ukázkou preciznosti a rozvahy; mají být nepozorovanými zabijáky

Wikipedia uvádí, že je houfnice Type 19 také propojena se systémem velení a řízení palby, který přijímá informace o zaměřování od dělostřeleckých pozorovatelů, a že disponuje poloautomatickým nabíjením – obsluha se tedy při střelbě pohybuje venku, zatímco při přesunu je chráněna v kabině proti střelbě z ručních zbraní. Type 19 může střílet kadencí 6 ran za minutu, i když při setrvalé palbě bude kvůli zahřívání hlavně rychlost o něco nižší.

Japonští vojáci s houfnicí Type 19

Co si myslíte o japonské kolové houfnici Type 19?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články