Video: granáty nejsou třeba, o zničení se postará ukrajinský terén, který vyláme třeba kanadský obrněný transportér Roshel Senator

Vojenská vozidla musí zvládnout i velmi náročný terén, ale jak se ukazuje, bojiště na Ukrajině je opravdu extrémní. Ani terénní obrněný automobil ho nemusí vydržet.

Obrněné vozidlo Roshel Senator i Zdroj fotografie: Uživatel Basedosaurus / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na bojišti čelí vojenská technika nejenom nebezpečí nepřátelské palby včetně protitankové, která je schopna prorazit i ten nejlepší pancíř, a stejně tak se musí vypořádat s minami. Dalším nebezpečím je ale náročný terén, který může napáchat více škod, než se zdá. Ačkoliv jsou vozidla stavěna tak, aby něco vydržela, ne vždy to stačí. Jízda mimo cesty a přes výmoly, a v případě Ukrajiny i časté bláto, si nakonec mohou vybrat svou daň.

Podvozek zkolabuje i na cestě

Dobrým příkladem může být osud obrněného automobilu Roshel Senator z výzbroje ukrajinské armády zobrazený na videu pod článkem. Vozidlo je na něm vidět se zcela poničenou přední nápravou, která vypadá, jako by se utrhla nebo zlomila. Co přesně nehodě předcházelo, není jasné, ale automobil jen viditelně po cestě. Ta vypadá dokonce jako zpevněná, a ačkoliv jsou kolem nějaké vyježděné stopy, nezdá se, že by na ní byl veliký výmol.

Německý protiletadlový systém Gepard, Ukrajina

Skoro 50letý protiletadlový Gepard si dává íránské drony k snídani: na zničení jednoho mu stačí pouhých 6 ran

Rosher Senator je automobil vyráběný v Kanadě firmou Roshel, a na první pohled působí velice robustně; i proto může být překvapením, že se dokáže na bojišti takto porouchat. Pravdou ale zůstává, že je jeho podvozek založený na civilní bázi, konkrétně na podvozku automobilu Ford F-550. A ačkoliv je i ten určen do terénu, je možné, že s jeho každodenním používáním v náročném prostoru bojiště prostě nikdo nepočítal (což by ale bylo divné), a po týdnech namáhání nemusela nějaká část vydržet; není to ale problém jenom tohoto vozu.

Senator uveze výsadek 10 vojáků

Kanadské vozidlo je poměrně novým produktem, vyráběno je teprve od roku 2018. Země javorového listu přitom zařadila řadu těchto automobilů do svých balíčků na pomoc Ukrajině. Rosher Senator má hmotnost 8 tun a je 5,6 metrů dlouhý, a jeho hmotnost se může měnit podle stupně poskytované ochrany, ale i ta je jen proti různým druhům pěchotních zbraní. Základní osádku tvoří 2 vojáci, vzadu je pak místo pro dalších 10. Vozidlo používají často i policejní zásahové jednotky, u nichž ale samozřejmě není tak namáháno.

Armády obecně počítají s tím, že se mohou vozidla v náročných bojových podmínkách poškodit, pročež je také lze odtahovat; vojenské jednotky k tomu ostatně mají speciální techniku. Ta musí být schopna odtáhnout i tanky o hmotnosti desítek tun. Vojenská vozidla bývají často konstruována tak, aby u nich byla výměna nejnamáhanějších dílů co nejjednodušší, často tak nemusí v servisu strávit příliš dlouhou dobu, ačkoliv jde o na první pohled těžké poškození.

Znáte další takovou příhodu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články