Ze systému proti ponorkám lze instalací na nákladní automobil udělat improvizovaný salvový raketomet, u něhož ovšem nelze počítat s příliš vysokou odolností.
Ve válkách vysoké intenzity se často stává, že vojáci nemají dostatek vhodných zbraní, a tak se snaží improvizovat. Nejčastěji tak, že do sebe spojí dva nebo více systémů původně určených k něčemu jinému, čímž vytvoří unikátní – i když nestandardní – zbraň. Ta často dokáže plnit svůj účel moc dobře, třeba jako lodní raketomet RBU-6000 Smerch-2 na nákladním vozidle. Ale mívá to i nevýhody, neb jde o silnou a v případe útoku zranitelnou zbraň.
Provizorní raketomet nemůže dronu ujet
V případě improvizovaného salvového raketometu vyrobeného z RBU-6000 a nákladního automobilu Ural 4320 nemůže jeho obsluha počítat s žádnou ochranou. Raketomet je připevněn přímo na korbě vozidla, takže není způsob, jakým by se proti útoku – třeba sebevražedného dronu – bránil. Jedinou možností je z nebezpečí ujet, ale jak ukazuje video pod tímto článkem, pro dron není problém takový jedoucí systém dohnat.
⚡️Destroyed 🇷🇺Russian Ural with RBU-6000 flamethrower ship installation. pic.twitter.com/6aC5wi0sEC
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) April 17, 2024
Ruští vojáci se pokoušeli svůj improvizovaný raketomet přesouvat, pravděpodobně v noci, protože jak průzkumný, tak sebevražedný dron při natáčení používají termovizi, na níž je vozidlo velmi dobře viditelné. Útočící letoun nalétl na raketomet zezadu a zasáhl ho v místech, kde je umístěn odpalovací systém. Průzkumný dron poté nasnímal velikou explozi, takže je možné, že explodovaly i nějaké nabité rakety, a zkáza tak byla totální.
RBU-6000 je používán proti ponorkám
Raketomet RBU-6000 není určen k použití na zemi, ale na lodích, a to jako protiponorkový, uvádí WeaponSystems. Odpaluje přitom rakety RGB-60 ráže 212 milimetrů, což jsou vlastně neřízené hlubinné pumy, přičemž má 12 odpalovacích tubusů a na lodích je zaměřován za pomoci sonaru. Rakety mají dosah až 5,8 kilometrů a každá hlavici o hmotnosti 25 kilogramů. Jejich salva je tedy ničivá i proti pozemním cílům, i když musí spoléhat na plošný účinek. Ale raketomet se musí přiblížit velmi blízko bojové linii.
Podvozek automobilu Ural 4320 potom žádnou ochranu neposkytuje; jde o klasický automobil sovětské konstrukce zavedený v roce 1977, uvádí Wikipedia, a nejsou žádné informace o tom, že by jeho kabina byla pancéřovaná. Vozidlo je na podvozku 6×6 s velmi dobrou průchodností terénem, které má kabinu pro 3 osoby a uveze až 5 tun nákladu max. rychlostí 82 km/h.