Demonstrátor ruského bojového letounu Su-37 předvedl manévr zvaný kulbit. V boji moc využití nemá, ale na letecké show působí velkolepě.
Jednou z důležitých vlastností, na níž si zakládalo sovětské, a později ruské letectvo, je supermanévrovatelnost letounů. Jde o schopnost provádět i velice složité a téměř nepochopitelné manévry, což by se mohlo hodit v boji na krátkou vzdálenost. Redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že jedním z nejúchvatnějších a nejsložitějších je kulbit, jež je zachycený i ve videu (níže) publikovaném na kanále 93MilitaryReloaded.
Su-37 na manévry nakonec doplatil
Na videu níže můžete vidět manévr kulbit v podání letounu Suchoj Su-37 Flanker-F, také zvaného Terminátor. Jde o technologický demonstrátor vyvinutý společností Suchoj, vysvětluje Wikipedia, ale vznikl jenom jediný, přičemž byl proslulý svou schopností provádět neuvěřitelné manévry. Na druhou stranu se mu právě to stalo osudným, jelikož se v roce 2002 zřítil kvůli selhání strukturální integrity, ale pilot se tehdy katapultoval.
Záběry pochází z roku 1996, a to konkrétně z Farnborough International Airshow. Pilot na nich předvedl kulbit nazývaný také Frolovova čakra. Simpleflying manévr popisuje jako krátkou uzavřenou smyčku, při níž letoun využívá vektorování tahu motorů. Lidově řešeno udělá salto na zádech, načež pilot letoun srovná a pokračuje v letu. Manévr umí hlavně ruská letadla, ale zvládl ho dokonce americký Lockheed Martin F-22 Raptor.
Kulbit asi v boji potřeba nebude
Manévr vyvinutý jako metoda, jak letoun prudce zpomalit, nechat přeletět nepřítele a pak se pověsit za něj, je dle Armádního Zpravodaje v praxi nepoužitelný. Pilot by ho musel udělat v přesně daný okamžik, jinak by se mohl sám dostat do problémů, protože ztratí rychlost. Moderní letecké souboje jsou navíc dnes většinou vedeny na dlouhou vzdálenost podle dat z radarů, takže takový manévr pravděpodobně nikdy nebude třeba.
Co si myslíte o manévru zvaném kulbit?

