Ačkoliv lze stealth letouny velice obtížně objevit a zničit ve vzduchu, na zemi mohou být snadným cílem. V bezpečí přitom nejsou ani na dalekém letišti.
Nejmodernější bojové letouny světa, potažmo ty páté generace, mají tzv. schopnost stealth. I když to v překladu znamená „neviditelné“, rozhodně to neznamená, že by nebyly vidět. Týká se to totiž pouze radarů, které je díky tomu dokáží zaznamenat jenom velmi obtížně, a to většinou až na krátkou vzdálenost. Vizuálně může ale letouny vidět každý, čehož lze samozřejmě využít – například ke zničení ruského Suchoje Su-57 Felon generace.
Na letišti lze letoun zasáhnout dronem
Sestřelit stealth letoun, jakým je Su-57, je obtížné – musel by se nejspíše přiblížit na krátkou vzdálenost, aby ho bylo možné zaměřit protivzdušnou obranou. Něčemu takovému se ruské letectvo samozřejmě vyhýbá, neboť má letounů jenom pár desítek. Neznamená to ale, že by to nebylo možné. Už se to ostatně podařilo, a to tak, že na jeden zaútočily sebevražedné drony v okamžiku, kdy stál na letišti zhruba 589 km od bojové linie, uvádí MilIn.
⚡️ For the first time in history, a Russian Su-57 multirole fighter jet has been hit
It happened yesterday on the territory of the Akhtubinsk airfield in the Astrakhan region, located 589 kilometers from the front line.
The Su-57 is Russia’s most advanced fighter jet, capable… pic.twitter.com/eCe0XngUfR— NEXTA (@nexta_tv) June 9, 2024
Jaké drony byly k útoku na nejmodernější ruský letoun použity, však není jasné. NewsWeek nicméně uvádí, že fotografie kolující na sociálních sítích ukazují, že v blízkosti letounu explodoval dron nebo drony, ale vzhledem k tomu, že většinou nemají velkou hlavici, letoun nezničily. Lze však předpokládat, že došlo k významnému poničení některých částí, např. radaru nebo kokpit. Oprava takovýchto poškození je pak časově náročná a drahá.
Su-57 může odpalovat řízené střely
Rusko má v současné době pravděpodobně jenom 22 kusů Su-57, a to včetně deseti prototypů. Wikipedia uvádí, že se jedná o jednomístná dvoumotorová letadla, jejichž nejvyšší rychlost je Mach 2 a jsou skvěle manévrovatelná. Vybavena jsou navíc moderním radarem typu AESA a mohou nést střely vzduch-vzduch naváděné radarem s dosahem až 400 kilometrů. Vedle toho je letoun využíván k útokům na pozemní cíle, a to především jako platforma k odpalování moderních řízených střel Ch-69 s dosahem přes 400 kilometrů.
Dronů schopných vykonat útok na letiště vzdálené 600 kilometrů je přitom celá řada. HiSutton uvádí, že třeba Ukrajina má ve výzbroji UJ-26 Bober s kachním uspořádáním a obráceným ocasem, jehož dosah je 1 000 kilometrů a dokáže nést hlavici o hmotnosti až 20 kilogramů. Stejnou nosnost má pak i dron UJ-22 Airborne připomínající klasické letadlo s tažnou vrtulí a jednoduchými rovnými křídly. Jeho dosah je udáván kolem 800 kilometrů.