Video: hrůzná havárie ruského bombardéru Tupolev Tu-22M3 může být výsledkem chyby pilota i špatného počasí

Vojenská letadla často vydrží i opravdu drsné zacházení. Ale když pilot přecení své síly a ještě proti němu hraje špatné počasí, může to skončit tragicky.

Ruský bombardér Tu-22M3 i Zdroj fotografie: Dmitry Terekhov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letouny, jakými jsou strategické bombardéry, patří mezi nejodolnější létající stroje na současném nebi. Byly navrženy tak, aby unesly velký náklad pum nebo střel a zároveň dokázaly snášet bojová poškození a vrátit se s nimi na základnu. Ale ačkoliv jsou bytelné, neznamená to, že ustojí jakoukoliv situaci. Pokud jsou vážně poškozené nebo pilot udělá fatální chybu a podcení své schopnosti, může i strategický bombardér skončit jako hromada šrotu.

Přistávající bombardér skončil v plamenech

Tragický příklad konce strategického bombardéru ukazuje video níže. Je na něm vidět, jak dopadl konkrétně ruský Tupolev Tu-22M3 Backfire při přistávání na základně poblíž Murmansku. Ze záběrů je patrné, jak se letoun blíží k přistávací dráze za velmi špatného počasí, potažmo se jednalo o vánici. Na přistávací dráhu dosedl velmi tvrdě a vysokou rychlostí, a vzápětí se jeho příď zalomila směrem pod letoun, načet vše pohltily plameny.

TheDefensePost uvedl, že byl letoun na běžném cvičném letu a havárie si vyžádala životy tří členů osádky, zatímco poslednímu se podařilo z těžkými zraněními vyváznout. Za nehodou bylo zřejmě velmi špatné počasí viditelné i na záběrech níže, a pravděpodobně i chyba pilota, který se i přes prudkou vánici pokusil s letounem na základně přistát. A to přesto, že je dráha letiště na ostrově Kola pro letoun jako Tu-22M3 vhodná – TheBarentsObserver uvedl, že má délku 3,5 km a s přistáváním strategických bombardérů se na ní počítá.

Sovětský Tupolev Tu-22 byl modernizovaný

Bombardér Tu-22M3 je modernizací sovětského bombardéru Tu-22, který vstoupil do výzbroje sovětského letectva v roce 1972, uvádí Airforce-Technology. Verze M3 poprvé vznikla již v roce 1977, aby odstranila některé původní nedostatky, ale do služby se dostala až v roce 1989. Rusko na ní navíc ve 21. století provedlo další úpravy. V současné době tak Tu-22M3 používá jenom ruské letectvo, a to buď k bombardování nebo odpalování řízených střel.

Těžký strategický bombardér Tupolev Tu-160

Ruské bombardéry Tupolev Tu-160 mohou zasazovat citelné rány takřka kdekoliv; kdysi byly odpovědí USA, dnes jsou nejrychlejší

Tu-22 má dva proudové motory a měnitelnou geometrii křídel s rozpětí až 34,28 metru; jeho délka je pak 42,46 metrů. Dokáže se pohybovat max. rychlostí Mach 1,88 a bojový dolet má s 10 tunami nákladu 2 500 kilometrů. Bombardér je schopen nést náklad o hmotnosti až 24 tun – kromě běžných gravitačních pum to mohou být protilodní střely Ch-22 nebo řízené střely Ch-32 a Ch-15. Použít ho lze také k odpálení hypersonických raket Ch-47M2 Kinžal.

Havárie ruského bombardéru Tupolev Tu-22M3

Co podle vás přiměje pilota přistávat ve vánici?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články