Video: pokud se ukrajinští vojáci dobře trefí dronem Baba Jaga, mohou vypnout celou ruskou baterii protivzdušné obrany – ale také nemusí

Zničení radaru systému protivzdušné obrany je vždy veliký úspěch. Zařízení je většinou velice drahé a jeho vyřazení dokáže oslepit i celou baterii.

Vozidlo TELAR systému Buk-M3 i Zdroj fotografie: Uživatel Nickel nitride / Public Domain
                   

Boj s protivzdušnou obranou je důležitou součástí moderních konfliktů, jelikož probíhají mnohé údery ze vzduchu. Ale pokud nepřítel nemá dostatečně sofistikovanou obranu nebo je dočasně vyřazená z provozu, lze údery provádět mnohem lépe a způsobovat tak větší škody. Jednou z účinných metod, jak s protivzdušnou obranou bojovat, je vyřadit jí z provozu radar, bez nějž nelze střely zaměřovat, i když zůstane většina částí baterie funkční.

Radar zničila puma z dronu Baba Jaga

Video níže ukazuje situaci, jak se Ukrajincům podařilo vyřadit ruský radar 2S36. MilIn uvádí, že je používán u systému protivzdušné obrany 9K317M Buk-M3, což je relativně moderní verze středního dosahu. Zničit ho se povedlo dronu, a to údajně desítky kilometrů za bojovou linií, kde ho pravděpodobně objevil nějaký dron průzkumný. Záběry ukazují, že na radar svrhl menší pumu o síle minometné munice, takže byl typu Baba Jaga, jak Wikipedia.

Střela RIM-7 Sea Sparrow

Americké střely RIM-7 Sea Sparrow odpalované ze sovětského dědictví 9K37 Buk? Realita, která Rusku nedovolí prorazit

Vyřazení radaru 2S36 mohlo přitom teoreticky způsobit oslepení celé baterie systému Buk-M3. Konkrétně u něj je to ale s vyřazením o něco složitější. ArmyRecognition uvádí, že bývá složen z vozidel TELAR, která mají vlastní radar a zároveň mohou odpalovat i střely, k čemuž přídavný radar nepotřebují. Lze proto předpokládat, že zasažený systém používal odpalovací vozidla typu TEL, která mají pouze střely a spoléhají se na data z externího radaru.

Vyřazení radaru 2S36 systému Buk-M3

Myslíte, že došlo k oslepení celé baterie, nebo měla i další radar?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články