Když chtějí speciální jednotky někde operovat, musí se na místo a z něj nějak dostat. K tomu často využívají vrtulníky, jejichž obsluhy musí být dokonale vycvičené.
Také AČR má speciální síly určené pro tajné a velice náročné operace, jejichž výcvik a schopnosti jsou srovnatelné se spojenci ze zemí NATO. Nestačí mít však jenom tyto jednotky, stejně tak potřebují speciální podporu – velice často k přepravě a jindy k podpoře, k čemuž slouží vrtulníky, jejichž osádky za sebou mají odpovídající výcvik. V české armádě jsou tyto speciální jednotky známé jako SOATU, což znamená Special Operations Air Task Unit.
Vrtulníky musí přepravit speciály skrytě
Ministerstvo obrany na svých internetových stránkách uvádí, že jednotky SOATU mají speciální výcvik, jsou schopné působit ve dne i v noci, a oproti konvenčním operují v menších počtech. Jejich letecká podpora je pak zajištěna leteckým odřadem speciálních sil umístěným u 222. vrtulníkové letky na 22. základně vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. Jejím úkolem je přeprava týmů do a z cílové oblasti (pokud možno skrytě), poskytovat jim informace, a v případě potřeby i palebnou podporu a zajistit komunikaci.
Společný výcvik speciálů a k tomu určených vrtulníkových osádek začal již v roce 2010. Asi nepřekvapivě začíná teorií, po níž následuje praxe, a osádky musí splnit 120 až 200 letových hodin, z toho zhruba 70 % v noci. Musí být schopné létat v co nejnižších výškách na dlouhé vzdálenosti, a během 30 sekund přistát na omezené ploše nebo umět vysadit tým speciálů na lanech. Výcvik je mimochodem certifikován podle standardů platných v NATO.
Operace SOATU využívají vrtulníky Mi-171Š
K operacím SOATU má česká armáda vrtulníky Mil Mi-171Š; jedná se o variantu sovětského, respektive ruského vrtulníku Mil Mi-17, uvádí Wikipedia, a je to jeho nejpokročilejší exportní verze, která může nést různou výzbroj a lze ji vybavit třeba elektrooptickým systémem FLIR. Má pak tříčlennou osádku a unese až 24 osob. Vrtulníky užívané k operacím SOATU jsou ale ještě dále upravení, například mají moderní navigační a komunikační systémy.
Úpravu vrtulníků prováděl podnik LOM Praha, který na stránkách uvádí, že jde o nejlépe vybavené Mi-171Š na světě. Dostaly např. nové jeřáby s vyšší nosností, rychlým navíjením a hákem Tyler k zavěšení lana fast-rope nebo horolezeckého lana pro výsadky. Vrtulníky mají také nově zkonstruované desky palubních rotačních kulometů M-134DH Minigun.