Z důvodu technických potíží dochází ke zpoždění integrace střel MBDA Meteor do letounů F-35. Ruský Suchoj Su-57 se střelou R-37M má tak pořád navrch.
Lockheed Martin F-35 Lightning II je skvělý letoun v několika verzích – A (pozemní), B (vertikální vzlet a přistání), a C (námořní) – jehož síla spočívá v pokročilém stealth a kombinaci senzorů, díky čemuž může provádět efektivní průzkum, zatímco je hůře zaměřitelný radary. Jeho slabinou je však některá výzbroj, kdy třeba nemá tak dobré střely vzduch-vzduch. Mělo proto dojít k integraci těch nejlepších, jaké má NATO k dispozici – evropských MBDA Meteor. Armádní Zpravodaj ovšem zaznamenal přiznání britské vlády, že to rozhodně nebude hned.
Meteor by schopnosti F-35 výrazně posílil
Začátkem března 2025 Armádní Zpravodaj informoval, že má F-35 dostat střelu MBDA Meteor, s níž by dokázala lépe čelit případným vzdušným hrozbám, zejména letounům. Stát se tak mělo dle odhadů do roku 2027, ale britské ministerstvo obrany podle DefenseJournal uvedlo, že dochází ke zpoždění a integrace je očekávána až začátkem 30. let 21. století.
Tato informace vychází z odpovědi na písemnou parlamentní otázku poslance Bena Obese-Jectyho, který požádal ministra obrany, aby upřesnil plánované datum integrace MBDA Meteor na letounech F-35B, které Velká Británie kupuje, do provozu, a časový harmonogram, kdy budou touto střelou vybavené letouny schopné operačního nasazení.
Na to odpovídala Maria Eagle, náměstkyně ministra obrany, veřejných zakázek a průmyslu: „Integrace střely vzduch-vzduch poháněné náporovým motorem MBDA Meteor s F-35B je řízena americkou společnou programovou kanceláří Lightning II; současný odhadovaný časový plán pro schopnost v provozu se očekává na začátku 30. let 21. století.“
Schopnosti nejenom britských F-35 tím budou značně oslabeny. Armádní Zpravodaj připomíná, že je aktuálně nejlepší střelou vzduch-vzduch v její výzbroji AIM-120 AMRAAM verze D. Její přesný dolet je utajen, ale dle odhadů se může jednat o 160 až 180 km, uvádí Wikipedia. To vůbec není špatní, ale MBDA Meteor doletí až 200 km, a navíc má nejmenší zónu úniku na světě. To v praxi znamená, že jakmile se zaměří na cíl, je téměř nemožné jí uniknout, potvrzuje MBDA.
Ačkoliv se integrace týká potencionálně všech F-35 v zemích NATO, konkrétně Velká Británie je chce pro svou verzi B – koupila totiž netradičně jenom ji, jelikož je schopna operovat z pozemních základen i lodí, s čímž britská taktika počítá – je to je variabilnější než provozovat různé verze, a co více, F-35B přistane i na improvizovaných letištích a plochách.
Současně má tedy stále Rusko navrch, jelikož provozuje střelu R-37M s dosahem až 400 km, ale je nutné to brát s rezervou. Jeho letectvo navíc nedokáže její potenciál využít, jelikož nemá tak dobré stealth u letounů Suchoj Su-57, které se tak musí k nepříteli přiblížit na mnohem kratší vzdálenost. Teoreticky jsou tak šance F-35 vyrovnané i se střelou AIM-120 AMRAAM.
Jak velký problém je odklad integrace MBDA Meteor do F-35?


