Taktika ochrany stíhacích bombardérů Suchoj Su-34 pomocí pneumatik se opakovaně ukazuje jako neúčinná, ale přesto stále využívaná.
I když se ukázaly některé netradiční metody ochrany jako překvapivě účinné, jiné opakovaně nefungují a jinak už tomu zřejmě nebude. Příkladem je pokládání pneumatik na letadla, od nichž by se zřejmě měly drony odrazit, jako se to stalo v případě Suchojů Su-34 na vojenském letišti Borisoglebsk. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z reportu „RFU News – Reporting from Ukraine“, kde je vidět několik snímků ruských letounů.
Su-34 je moderní, ale pneumatiky ho neochrání
Letiště Borisoglebsk leží v ruské Voroněžské oblasti východně od Ukrajiny, a nachází se na něm moderní letouny včetně Su-34, Su-35S a Su-30SM. Armádní Zpravodaj zpozorňoval začátkem července 2025 na satelitní snímky, které ukázaly zkázu po útocích ukrajinských dronů, ale letiště jim čelí opakovaně, a jak je patrné, armáda ho nedokáže ochránit.
To bude také důvod, proč se o to vojáci pokouší sami jakýmikoliv prostředky, pneumatikami nevyjímaje. Armádní Zpravodaj je ale názoru, že to nejenom proti zkušenému operátorovu dronu nefunguje, jelikož dokáže udeřit tak, aby letoun stejně zapálil, ale zároveň to snižuje jeho operační připravenost, kdy je nejdříve nutné pneumatiky sundat.
Ačkoliv není možné tvrzení ověřit, měla Ukrajina zničit v posledních dnech na několika základnách čtyři Suchoje Su-34; několik jich skutečně Rusko ztratilo, jak potvrzují čeští analytici z Oryxu. Armádní Zpravodaj upozorňoval na taktiku schovávání letounů pod pneumatiky již v září 2023, kdy se tak ruské letectvo snažilo ochránit strategické bombardéry.
Suchoj Su-34 je pokročilý letoun navržený jako stíhací bombardér a útočný stíhač, přičemž ani v jedné roli přímo neexceluje, ale nosnost zbraní má slušnou. Na 12 závěsnících unese 12 až 14 tun, uvádí Wikipedia, přičemž nejtěžší munice může vážit až 4 000 kg. O to se zasluhuje dvojice motorů Saturn AL-31FM1, s nimiž mj. dosahuje maximální rychlosti Mach 1,8+.
K jeho zavedení došlo teprve v roce 2014 a k roku 2024 existoval ve 163 kusech, takže stále nejde o příliš rozšířený letoun – v ruském letectvu lze najít početnější. Jeho konstrukce, která přitom vychází ze Suchoje Su-27, má opakovaně závadu podvozku, kvůli níž nedávno jeden havaroval během cvičeného letu. Produkce nových je navíc velmi pomalá.
Co si myslíte o ochraně letounů pneumatikami?

