Ukrajinským speciálním silám se podařilo zničit dva ruské bombardéry Su-34 daleko od hranic. Spolu s nimi ti měly odnést ještě dva letouny.
Ztráta letounu, zejména pak toho moderního, je vždy citelnou ztrátou i pro velké letectvo, jakým je to ruské. Redakce Armádního Zpravodaje má od Bezpečnostní služby Ukrajiny (SSU) informace z 27. června 2025, že se jí podařilo zničit dva ruské bombardéry Suchoj Su-34 na letišti Marinovka, a další dvě letadla poškodit. Sloužit měla k bojovým misím, a i když jde o hybridní konstrukci, vzhledem k nosnosti jde o velmi nebezpečný prostředek boje.
4 letouny ze hry, schytaly to na stovky km
Incident se odehrál na letišti Marinovka ležící v ruské Volgogradské oblasti asi 300 km od východních hranic s Ukrajinou. Speciální jednotky měly ve spolupráci se Službou bezpečnosti Ukrajiny použít drony dlouhého dosahu, jimiž na letouny udeřily. V důsledku vypukl požár také v technické a provozní části nepřátelského letiště, které je jeho kritickou infrastrukturou. Jaké další letouny to odnesly, však upřesněno nebylo – možná byly „menší“ hodnoty.
Hybridní konstrukce Su-34 má kompromisy
Suchoj Su-34 je trochu kontroverzní letoun. Rusko ho totiž vyvinulo jako stíhací bombardér a útočný stíhač, jenomže ani v jedné roli není vyloženě nejlepší, potažmo je-li nějaký letoun zaměřen pouze na jednu z těchto rolí, dosahuje lepších výsledků. Armádní Zpravodaj hodnotil Su-35 již v červnu 2023 s tím, že zkrátka nelze konstrukci hodnotit jako zdařilou.
Tomu ostatně nasvědčuje i to, že ruské letectvo vysílá do oblastí, kde hrozí ozbrojený vzdušný střet, mnohem lepší letoun, a sice Suchoj Su-35S. Začátkem června 2025 se nicméně ukázalo, že i tu měla sestřelit ukrajinská F-16 – sice nejsou okolnosti známy, ale z dostupných informací to tomu opravdu odpovídá. Je tedy nemyslitelné, aby Rusko nasadilo do takového souboje horší Su-34, pokud by nemuselo. Dnes tak slouží výhradně jako bombardér.
Na 12 závěsnících na křídlech a trupu unese 12 000 až 14 000 kg výzbroje, což určitě není málo. Například mnohem starší Suchoj Su-24 klasifikovaný jako taktický bombardér má podle Wikipedie nosnost až 8 000 kg na 9 závěsnících – srovnání se nemusí zdát relevantní, ale i tento letoun je stále hojně používán, přičemž vznikl v počtu více než 1 400 kusů.
Oproti němu má tedy Suchoj Su-34 výrazně navrch, ale vzhledem ke složité konstrukci je trochu „smutné“, že nakonec slouží výhradně ke shazování řízených leteckých pum. Na druhou stranu je zřejmě nejlepší možnost, pokud jde o působení blízko fronty – třeba víceúčelový letoun Suchoj Su-35S má nosnost až 8 000 kg na 12 závěsnících, uvádí Wikipedia, a též víceúčelový Suchoj Su-30 je na tom stejně, potvrzuje Wikipedia