Produkce ruských strategických bombardérů Tu-160M by měla vzrůst. Satelitní snímky prozradily významné rozšíření výrobního závodu.
Když ukrajinská bezpečnostní služba (SBU) zasáhla na konci května 2025 desítky ruských strategických bombardérů, bylo jasné, že je nepůjde nahradit stejnými. Ani Tupolev Tu-95, ani Tupolev Tu-22M už totiž dávno není ve výrobě – ale ruské letectvo má i mnohem modernější letoun tohoto typu, a sice Tupolev Tu-160. A právě ten se rozhodlo vyrábět ve větších počtech, jak redakce Armádního Zpravodaje zjistila ze satelitních snímků od Yle.
Tu-160M bude sloužit ještě desítky let
Rusko významně rozšiřuje Kazaňský letecký závod, který je klíčový pro výrobu a modernizaci strategických bombardérů Tu-160. Ze satelitních snímků Yle přitom vyplývá, že na místě vzniká několik nových výrobních budov, z nichž největší má délku 320 metrů a rozkládá se na ploše přibližně 19 000 metrů čtverečních. Jedná se o posílení domácí letecké výroby pro vojenské i civilní potřeby, na což měla tamní vláda vyčlenit cca 24,5 miliard korun.
Z ruských médií zaznívá, že je expanze primárně zaměřena na zřízení výrobní linky pro civilní letouny Tupolev Tu-214, kterých by mohlo vznikat až 20 ročně. Ukazuje se přitom, že jsou velmi drahé, a hlavní klienti – jako Aeroflot – dokonce pohrozili zrušením kontraktů kvůli zpoždění dodávek. Armádní Zpravodaj je ale názoru, že k tomu nedojde.
Trh je totiž v Rusku do značné míry postaven na domácích produktech, které vláda prosazuje, takže je nepravděpodobné, že by nechala Tupolevy Tu-214 nahradit zahraničními. Závod je každopádně schopen vyrábět a modernizovat i bombardéry Tu-160M, a právě těmi by Rusko dle Armádního Zpravodaje mohlo později nahradit ztracené Tu-95 a Tu-22M.
Tempo ovšem zůstává velmi nízké – v roce 2024 dodal závod pouze dva letouny Tu-160M2 a dva Tu-160M. Takto bude nahrazovat 18 totálně zničený Tu-95 a Tu-22 nejméně několik let, nemluvě o potřebě zařadit novější bombardéry z důvodu širší strategie. Výrobu však brzdí také sankce a nedostatek kvalifikovaných pracovníků (jako v jiných odvětvích).
Armádní Zpravodaj připomíná, že je Tupolev Tu-160M modernizovaná verze ruského strategického nadzvukového bombardéru Tu-160 přezdívaného „Bílá labuť“. Jde o největší a nejtěžší nadzvukový bombardér s měnitelnou geometrií křídel na světě, uvádí Wikipedia.
Hlavní charakteristiky Tu-160M:
- Posádka: 4 členové
- Maximální rychlost: přes 2 000 km/h (Mach 2+)
- Dolet: přes 12 000 km bez doplňování paliva
- Výzbroj: schopnost nést řízené střely s plochou dráhou letu (včetně jaderných), např. Ch-101 a Ch-102
- Modernizace: nové motory NK-32-02, modernizovaná avionika, navigační a obranné systémy
Tu-160M je klíčovým prvkem ruské strategické jaderné triády a slouží především jako nosič dálkových střel s plochou dráhou letu. Modernizace výrazně zvýšila jeho bojové schopnosti a životnost do příštích desetiletí, což je také důvod, proč není nutně potřeba vyvíjet nové, i když stealth bombardéry by se jistě hodily – na ty však Rusko nemá schopnosti.
Jak vysokou produkci Tu-160M se může Rusku podařit rozjet?


