Sovětská tažená houfnice D-20 chytá v samohybné verzi nový dech. Dosah bude pořád nízký, ale rychlost bojového nasazení i ochrana posádky tím stoupne.
Některé zbraně zkrátka neumírají, ačkoliv jsou velmi staré, což je přesně příklad sovětské, resp. ruské tažené houfnice D-20 navržené toku 1947. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala, že ji Vietnam použil jako základ pro nové samohybné dělo, aby tak nejspíše zvýšil bezpečnost obsluhujících vojáků a rychlost přesunů, ačkoliv jeho parametry nejsou úplně nejlepší. Jedná se nicméně o lepší bojový prostředek, než jakým je původní tažená konstrukce.
D-20 usazená na nákladním automobilu KamAZ
Informací je známo jenom málo, ale zanedlouho by mělo proběhnout oficiální představení prototypu. Soudě podle toho, že houfnici vyvíjela společnost Viettel Dne, tedy stejná, jaká stojí za PTH105 založené na 105mm amerických dělech M101 a PTH130 na bázi 130mm sovětských houfnic M-46, lze označení děla na základě D-20 odhadovat na PTH152.
Její ráže je totiž 152 mm. Někdy je mimochodem nazývána M1955 podle roku zavedení do výzbroje, resp. roku, kdy byla představena (ale současně zavedena), a dodnes ji užívají desítky zemí. Mezi nimi i Vietnam, potvrzuje Wikipedia, ale není známo, v jakém počtu. Aktuálně je každopádně nejspíše nenakupuje, a určitě nemá licenci k jejich výrobě.
Na samohybné houfnice má tak čerpat armádní skladové zásoby, které osazuje na nákladní automobil KamAZ-6560 s pancéřovanou kabinou a otočnou instalaci dělostřelecké jednotky, díky čemuž vypadá relativně moderně, ačkoliv samotné parametry houfnice nejspíše lepší nejsou. Rychlost střelby tak nejspíše zůstává kolem 5 ran za minutu (nebo 65 za hodinu), a dosah s normálním střelivem 17,4 km, zatímco s raketovým až 24 km.
Armádní Zpravodaj proto soudí, že nejde o žádnou převratnou zbraň, která by se snad mohla rovnat západním, ruským nebo čínským systémům, ale určitě jde o zajímavé využití tažených houfnic, jejichž nasazení může být v některých případech nebezpečné. Samohybná houfnice je naopak nesnadným cílem se schopností rychlého přesunu.
KamazExport uvádí, že nákladní vozidlo, na němž je usazena, jezdí rychlostí až 80 km/h, ale jedná se o údaj pro silnici – v terénu bývá nižší, zhruba do 50 až 60 km/h. Konstrukce houfnice pak nasvědčuje, že se bude posádka skládat nejméně z řidiče, nabíječe a střelce, jelikož to na přítomnost automatických systémů nevypadá, ale více řekne pozdější prezentace.
Shots of the Viettel self-propelled howitzer – Same credit.
— Lee Ann Quann (@AnnQuann) August 25, 2025
From the look of it, there is enough space inside the turret to accommodate pieces larger than D-20 so weapon change is an option. Also, there is a mount for heavy machine gun on top of the cabin. pic.twitter.com/t5eFB4zqoS

