Indie zvažuje, že si místo tanků T-72 pořídí francouzské Leclerc. Ruské stroje na Ukrajině ukázaly své slabiny

Hlavní bitevní tanky jsou stále zásadní údernou silou pozemních sil. Armády ale potřebují moderní stroje, protože tanky dnes lze relativně snadno zničit.

i Zdroj fotografie: France’s Defensive Operations Lane / Creative Commons / CC BY
                   

Před francouzským zbrojním koncernem Nexter stojí možná zakázka snů v podobě dodávky tanků do Indie. Druhá nejlidnatější země světa má rozsáhlé tankové vojsko, které se opírá o tanky sovětské nebo ruské konstrukce. Indie v tom chtěla pokračovat a zajímala se hlavně o nový ruský tank T-14 Armata. Nyní se zdá, že začala své plány měnit a poohlíží se po jiném typu k posílení svých tankových vojsk.

Indie má hlavně tanky T-72 a T-90

Ve výzbroji indických ozbrojených sil je v současné době přes 2 000 tanků T-72, které pocházejí hlavně ze SSSR a Polska. Některé byly modernizovány, ale jak ukazuje konflikt na Ukrajině, ani nejlépe modernizované verze strojů původně sovětské armády proti moderním zbraním nemají dnes mnoho šancí. Ostatně ztráty zaznamenaly i tanky T-90, kterých má Indie také velké množství. Možná právě to dnes vede představitele indické armády ke hledání jiných cest.

iZdroj fotografie: Defence Research and Development Organisation / Creative Commons / GODL
Indický tank Arjun

Indie si jako náhradu za staré T-72 plánuje pořídit asi 1 700 nových strojů, což je velmi úctyhodné číslo. Uvažovala o T-14 Armata, ale jejich výroba již roky vázne. Navíc ruské tanky též na Ukrajině nepředvádějí to, co se od nich čekalo. Nyní vychází najevo, že představitelé Indie zřejmě kontaktovali i společnost Nexter, která vyrábí a modernizuje francouzské tanky Leclerc. Sondují možnost, jak místo ruských strojů získat francouzské. Takovéto rozhodnutí by vedlo ke zcela jiné cestě v budoucnosti indických ozbrojených sil.

Indie sice vyrábí i vlastní tanky Arjun, ale těch je ve výzbroji jen malé množství, a navíc se v minulosti potýkaly s mnoha problémy. Nejnovější verze indických Arjunů má hmotnost kolem 67 tun, a to představuje z hlediska logistiky obrovský problém. Tak velikou váhu nedokáže unést mnoho indických mostů, ani indická železnice převoz takovýchto tanků většinou nezvládá. To omezuje možnosti jejich nasazení. Situace se v příštích letech nezmění. Naopak Leclerc váží jen 55 až 57 tun, což je méně než i jiné západní tanky.

Automatické nabíjení Leclercu

Leclerc je vybaven dělem GIAT CN120-26/52 ráže 120 milimetrů o délce hlavně 52 ráží. Na rozdíl od mnoha jiných západních tanků má automatické nabíjení, a proto i tříčlennou posádku, což je varianta, na kterou je indická armáda zvyklá z ruských strojů. Ale na rozdíl od ruských tanků je zde mnohem bezpečněji uložena munice, která by neměla při zásahu a následné explozi zabít posádku a odhodit věž až desítky metrů daleko. Automatické nabíjení umožňuje tanku vypálit až 12 ran za minutu.

Další předností Leclerku, jež souvisí s jeho nižší hmotností, je jeho vysoká pohyblivost. Na silnici dokáže jet rychlostí až 71 kilometrů, v terénu až 55 kilometrů v hodině. Jeho dojezd je 550 kilometrů, s přídavnou nádrží ještě o 100 kilometrů více. Na druhou stranu, kvůli nižší hmotnosti má stroj i slabší pancíř, i když ten je v poslední době významně posilován. Hlavní nevýhodou tanku je vysoká cena, asi nejvyšší ze všech současných, právě dostupných západních strojů.

iZdroj fotografie: Uživatel Rama / Creative Commons / CC BY-SA
Tank Leclerc

Otázkou je, o jaký typ Leclercu by měla Indie zájem, ale pravděpodobně o ten nejmodernější. Nexter na letošní výstavě Eurosatory totiž představil poslední verzi tanku Nexter Leclerc XLR (někdy označovaný jako Leclerc rénové) po rozsáhlé modernizaci stroje, na které se v loňském roce dohodl s francouzskou armádou. Program modernizace XLR představuje pro tank novou etapu. Jde o největší upgrade tanku za více než 10 let.

Nová elektronika a zesílená ochrana

Zahrnuje hlavně propojení informačního a komunikačního systému tanků do systému SCORPION (SICS –⁠ Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON), který slouží k integrovanému propojení jednotek francouzských ozbrojených sil na bojišti v takzvané společné bojové skupině SCORPION (JBG). To má umožnit nová platforma firmy Thales systémů vetronics a nová radiostanice CONTACT (její komerční exportní verze je SYNAPS).

Posílena by měla být i ochrana tanku, a to včetně ochrany proti minám. Na fotografiích z výstavy jsou vidět zesílené protiminové clony, zřetelné jsou přídavné segmentové boční kryty podvozku a prolamované clony zadní části tanku XLR. Tank dostal i dálkově ovládanou otočnou lafetu na tankové věži s kulometem 7,62 mm. Jeho hmotnost však narostla podle některých údajů až na 63 tun.

Upraveno by mělo být i řízení palby a samotný stávající kanón tak, aby stroj dokázal používat nejnovější druhy munice. V minulosti se zvažovala i instalace děla ráže 140 milimetrů, které by tanku poskytlo palebnou sílu schopnou deklasovat každého obrněnce na bojišti. Podle dostupných informací však nejnovější modernizace výměnu zbraně nezahrnuje, i když do budoucna není vyloučená. Francie počítá, že tanky vydrží v aktivní službě minimálně do roku 2040, dokud nebude hotov nový evropský MBT.

Jak hodnotíte úvahu Indie o možnosti opustit tanky ruské konstrukce?

Zdroj: MinNews, DefenceBlog

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články