Čína ukázala stíhačku pro svoji nejnovější letadlovou loď. Vychází ze Su-27, proto se jí přezdívá Super Flanker

Čínské námořnictvo velmi intenzivně pracuje na stavbě letadlových lodí. Sice se ještě ani zdaleka nemůže vyrovnat americkým, ale náskok USA se bude snižovat.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Když v červnu 2022 Čína na vodu spustila svoji nejnovější letadlovou loď Fujian, začalo se spekulovat, která letadla z ní budou startovat. Nemá totiž skokanský můstek, ale katapulty. Námořní letoun páté generace J-31 ještě není hotový a J-15, které používají předchozí dvě lodě, jsou určené hlavně pro skokanské můstky. Čína však po několika dnech spekulace rozptýlila, protože se na veřejnosti objevily obrázky stíhače J-15B, jemuž se také říká Super Flanker.

Letadlo založené na sovětské konstrukci

Ačkoli by k tomu označení letounu svádělo, nejde pouze o vylepšenou verzi starších námořních J-15. Ty Čína vyvinula na základě stroje Su-33, jehož drak získala na Ukrajině spolu s letadlovou lodí Varjag. J-15 je výsledkem čínského reverzního inženýrství. Na rozdíl od J-11B a zejména J-16 však J-15 při tom prošel modernizací, která paradoxně snížila jeho spolehlivost.

Číňanům se ale nepodařilo odstranit nedostatky, jimiž trpěl výchozí sovětský vzor, zejména nedostatečnou spolehlivost, která vedla v SSSR a později v Rusku k četným nehodám Su-33. Proto při další modernizaci typu J-15 sáhli Číňané jako po vzoru úprav a vylepšení po poslední verzi pozemního letounu J-11D. Letadla J-11 byla také v Číně vyvinuta z původní sovětské konstrukce Su-27, již ale Čína přizpůsobila a vybavila mnoha svými technologiemi.

Ačkoli o J-15B, dříve v médiích označovaném i jako J-15T, nejsou známé podrobnosti, bude se spíše podobat ruským Su-35 a disponovat by mělo některými ještě lepšími technologiemi než ruské letadlo. Poprvé se analytici vrhli na nový stroj poté, co byla v roce 2021 na čínských sociálních sítích zveřejněna fotografie zachycující nový letoun tažený na ploše letiště.

Vzhledem k úhlu fotografie a přítomnosti tahače před letadlem bylo vidět jen málo, například nové pylony na konci křídla identické jako u J-16 a umožňující zařadit do výzbroje nového stroje novou střelu vzduch-vzduch krátkého dosahu PL-10, mnohem účinnější než její předchůdkyně PL-8, nový přední infračervený senzor IRST a také změněný radarový kužel, což naznačuje přítomnost nového radaru, s největší pravděpodobností vybaveného anténou AESA, jako všechna ostatní moderní čínská letadla od J-10 po J-20.

Ačkoli stále jde o stíhací letoun čtvrté generace, J-15B/Tbude patřit mezi ty, které jsou označované jako generace 4++. Oproti původním J-11 bude mít zesílený trup a podvozek, aby byl schopen startovat za pomoci katapultu, které jsou na palubě nové letadlové lodi hned tři. Měl by mít také menší radarový průřez než původní stroje, ačkoli se nejedná o schopnost stealth jako u letadel páté generace. Dosaženo toho má být použitím kompozitních a dalších speciálních materiálů.

Letoun ponese nejvyspělejší čínské střely

Letadlo by mělo být vybaveno i některými technologiemi typickými pro letouny páté generace, pravděpodobně z čínského J-20. Určitě má moderní radar typu AESA. Osazeno by mělo být i moderní avionikou, o níž Čína tvrdí, že má být nejlepší na světě. Disponovat by mělo i motory s vektorováním tahu, což u strojů umožňuje vysokou manévrovatelnost a je výhodné pro boj na krátkou vzdálenost.

Díky katapultům bude letoun moci nést mnohem více výzbroje než současná námořní letadla J-15. Určitě půjde o nejnovější čínské rakety vzduch-vzduch krátkého doletu s infračerveným naváděním PL-10 i PL-15, což jsou rakety dlouhého doletu naváděné radarem. Jsou považovány za jedny z nejlepších na světě. Dá se předpokládat, že nové J-15B budou mít schopnost nosit i protilodní střely, jakou je například YJ-83, nebo přesně naváděnou munici k útokům na pozemní cíle.

Pravděpodobně mu zůstane i kanón ráže 30 milimetrů. Stroje J-15 a jeho nové deriváty však budou na nových čínských letadlových lodích hrát roli především bitevního a úderného letounu, jejich úlohu záchytného stíhače by v budoucnu měly převzít letouny stealth J-31. Tomu nasvědčuje i skutečnost, že podle několika dalších pramenů v Číně testují i další verzi J-15, označovanou jako J-15D, která je údajně určena k elektronickému boji a ke spolupráci v boji s nově vyvíjenými námořními drony Air Watch KJ-600.

J-15B je mimořádně složitý systém

Pokud by měl mít nový letoun J-15B stejný drak jako J-11D vzatý jako základ k modernizaci J-15, půjde o letoun 21,9 metru dlouhý s rozpětím křídel 14,7 metru. Je poháněn dvěma motory. Původní J-11D jsou schopny dosahovat maximální rychlosti Mach 2,35, což je hodnota, která by se pravděpodobně příliš neměnila. Dokážou operovat ve výšce až 19 kilometrů a mají dolet 3 530 kilometrů. Právě dosah je u námořních letadel klíčovým parametrem, ale podrobnosti k nové verzi známé nejsou.

Dá se předpokládat, že Čína vyrobí větší počet těchto strojů, protože současné plány země mluví o minimálně čtyřech letadlových nosičích vybavených novým elektromagnetickým katapultem. Nyní staví nový typ letadlové lodi, označovaný jako Typ 004, který by měl být vybaven jaderným pohonem a stát se základem nové třídy. Kdy bude spuštěn na vodu, se ale neví. Předpokládá se, že na palubě těchto plavidel by v budoucnu sloužil mix strojů J-15B a J-31 spolu s drony.

Čínská strana kombinaci J-31, J-15B/D a dronů prohlašuje za nástroj svého námořnictva, kterým dosáhne technologické převahy nad námořnictvem USA. Vynecháme-li propagandistickou stránku věci, je otázkou, jak dlouho bude trvat, než se ho čínští námořníci naučí efektivně ovládat a využívat, neboť jde o mimořádně složitý systém. Ten je navíc spojen spíše s budoucími letadlovými loďmi. Podle nejoptimističtějších názorů odborníků se jim to podaří u první letadlové lodě nové generace Type 004 nejdříve za deset let.

Jak kvalitní může být nově představená čínská námořní stíhačka?

Zdroj: MilitaryWatchMagazine, BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články