Nová verze bitevních vrtulníků Apache pro britskou armádu. Piloti hovoří o výměně Nokie 3310 za iPhone 14

Bitevní vrtulníky jsou nesmírně silnou zbraní, ale jsou zároveň ohroženy protivzdušnou obranou. Jejich možnost přežití může zajistit moderní technologie.

i Zdroj fotografie: Uživatel Genshisei / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ozbrojené síly Velké Británie mezi své zbraně řadí i bitevní vrtulníky. Ty jsou pro moderní armádu nezbytné kvůli své schopnosti podporovat pěchotu a vést boj i proti obrněných jednotkám. Ve výzbroji armádního leteckého sboru jsou i proslulé vrtulníky Apache. Ovšem nyní Velká Británie přechází na výrazně modernizovanou verzi, kterou měli piloti na podzim možnost vyzkoušet na cvičení. Je jí AH-64E Apache.

Starší verzi montovali Britové

Od roku 2004 Velká Británie používá vrtulníky Apache, konkrétně verzi AH-64D. Lépe řečeno licenčně vyráběnou verzi této helikoptéry. Většina z 67 strojů byla postavena britskou Westland Helicopters z dílů dodaných USA, ale byla osazena motory Rolls-Royce Turbomeca RTM322. Měly například i skládací listy rotoru, což umožnilo operovat z lodí, a další vybavení. V ostrovním království je stroj označován jako Apache AH Mk1.

Jde o velmi kvalitní stroje, jež byly nasazeny třeba v Afghánistánu. Avšak americký Boeing přišel postupně s vylepšenými verzemi stroje, které mají mnohem lepší schopnosti. Velká Británie se proto rozhodla, že nechá 50 ze svých vrtulníků modernizovat na standard verze AH-64E. První kontrakt byl podepsán v roce 2017. Podle pilotů, kteří je mohli nyní naostro otestovat, je to jako přechod z Nokie 3310 na iPhone 14.

Drak letounu zůstává stejný. Jde tedy o 17,7 metru dlouhý stroj o hmotnosti necelých 5,2 tuny. Zůstat by měla i výzbroj, která je tvořena kanonem M230 Chain Gun ráže 30 milimetrů se zásobou 1 200 granátů. Vrtulník pak může nést protitankové rakety Hellfire či rakety CRV7 a další zbraně. Posádka vrtulníku je dvoučlenná. Jeho maximální rychlost je 293 kilometrů v hodině a bojový dosah 537 kilometrů.

iZdroj fotografie: Peter Davies / Creative Commons / OGL
Britský Apache AH Mk1

Nový radar a vylepšené datalinky

Verze E má však řadu vylepšení. Disponuje novými kompozitními listy rotoru, které zvyšují cestovní rychlost, stoupavost i možnost zatížení stroje, je zde i nový motor. Posádka má k dispozici nový a výkonnější radar, možnost ovládat drony, nebo jsou vylepšeny schopnosti letu helikoptéry podle přístrojů. Stroje jsou vybaveny datovým spojem Link16, jenž umožňuje úplný přenos dat od spřátelených jednotek či směrem k nim. Větší odolnost mají u nádrže vrtulníku a je zde celá řada dalších inovací.

Britští piloti tvrdí, že nové stroje umožňují skvělou součinnost mezi leteckými, námořními i pozemními týmy. Kromě toho na svých nových helikoptérách začali spolu s techniky a údržbáři trénovat rychlé tankování a doplňování munice. Podle nich se to podobá práci týmů ve Formuli 1. Cílem je zvládnout v co nejkratší době stroj, který se vrátil na základnu, připravit znovu k misi. Nejspíše za situace, kdy pilot ani nevypne motor vrtulníku.

Jak hodnotíte nejnovější Apache a bitevní Viper?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články