Francouzské stíhače tanků mají pro svou všestrannost hned několik „tváří“. Na Ukrajině by mohly Rusku působit značné potíže, nemá proti nim co vyjet.
Francouzská armáda se v oblasti obrněné techniky několikrát vydala odlišnou cestou, než bylo v jiných ozbrojených silách obvyklé. Jedním z výsledku takového přístupu je kolový stíhač tanků AMX-10 RC, někdy označovaný za lehký tank nebo i průzkumné vozidlo. Jeho vlastnosti mohou být za určitých situací velmi užitečné, brzy se o tom přesvědčí ukrajinští vojáci, kteří dostali 14 těchto strojů jako pomoc proti ruské invazi.
AMX-10 RC je „tank“ bez pásů se silným dělem
Koncept vozidla není ničím novým, francouzská armáda ho zavedla do výzbroje již v roce 1982. A ačkoliv je někdy označováno za lehký tank, není takové „škatulkování“ přesné, protože na rozdíl od tanků nemá pásy, ale šest kol, což AMX-10 RC umožňuje dosahovat mnohem vyšší rychlosti. Někdy také bývá pro své dělo označován za kolový stíhač tanků, jindy zase za průzkumné vozidlo, protože v této roli rovněž občas působí.
Ukrajinští vojáci se budou muset se strojem naučit nejen zacházet, ale také ho správně používat, protože na podobný typ techniky nejsou zvyklí. V posledních týdnech měly první osádky projít výcvikem ve francouzské obrněné jezdecké škole v Saumuru. S vozidlem se totiž nemohou přímo postavit ruskému tanku, a to hned ze dvou důvodů: AMX-10 RC má slabý pancíř, který odolá jenom střelbě z ručních zbraní, takže by byl zásah z nepřátelského tankového kanonu fatální.
Druhým důvodem je slabé dělo ráže 105 milimetrů (slabé obecně, ale jinak je vzhledem k typu vozidla, jeho nízké hmotnosti a velikosti poměrně silné): v současné době již není dostatečně silné, aby si poradilo s čelním pancířem novějších ruských tanků, a zvládne pravděpodobně pouze T-62 a starší typy T-72. Ostatní bude muset napadnout z úkrytu a ze strany. Na druhou stranu je AMC 10-RC zcela dostačující proti bojovým vozidlům pěchoty nebo obrněným vozidlům.
AMX-10 RC může nepříteli rychle zmizet
Hlavním způsobem boje AMX-10 RC je koncepce „udeř z úkrytu a uteč“, čehož je schopný právě díky své nízké hmotnosti 16 tun a kolovému podvozku, ačkoliv východní bojiště není pro jakoukoliv techniku zrovna přívětivé. V případě instalace přídavného pancéřování pak může vážit o něco více, ale stále bude AMX-10 RC velmi lehké. Na silnici dokáže dosahovat rychlosti až 85 kilometrů v hodině a dojezd má kolem 800 kilometrů.
To by mohla být výhoda při jarních bojích, kdy se budou muset obrněná vozidla držet primárně na silnici kvůli rasputici (extrémně rozbahněná půda na Ukrajině a v Rusku). Díky regulaci tlaku v pneumatikách a nízké hmotnosti by stroj mohl teoreticky projíždět i tak náročným terénem, zatímco těžká technika proti němu vyjet nedokáže, riskovala by de facto okamžité zapadnutí. Což je ostatně problém i Západních tanků, o nichž si ruský expert myslí, že to bude jejich největší slabina.
Kromě děla má čtyřčlenná osádka k dispozici i koaxiální lehký kulomet a na střechu je možné nainstalovat ještě kulomet těžký. Není přesně jasné, jaký typ vozidla Ukrajina od Francouzů dostane, protože kromě základní verze existuje i modernizovaný AMX-10 RCR, který se jeví jako nejpravděpodobnější. Na něm je přídavné pancéřování, systém aktivní ochrany nebo nová výkonná termovize. Podobný koncept stíhače tanků má také Itálie, o jejíž Centauro II je zájem i ve světě.