Pepsi vlastnila před více než 30 lety 6. nejsilnější vojenské námořnictvo světa, získala ho směnou své limonády od SSSR

Od 70. let minulého století obchodovala Pepsi se Sovětských svazem s velkým zájmem. Ale protože jí byly rubly k ničemu, začala „budovat“ vlastní námořnictvo z plavidel SSSR.

Ponorka třídy Whisky v Petrohradě i Zdroj fotografie: Uživatel One half 3544 / Public Domain
                   

Ačkoliv je Pepsi celosvětově známým výrobcem limonád, v její historii je také málo známá kapitola, kdy se na několik let (i když spíše teoreticky) stala jednou z nejmocnějších námořních sil na světě. Stalo se tak v důsledku jejích obchodů s limonádou v bývalém Sovětském svazu, které nakonec vedly k tomu, že v roce 1989 začala své produkty vyměňovat za válečná plavidla tamního námořnictva – hlavě tedy za ponorky, ale obdržela i křižník a další. Fyzicky je však společnost nikdy neprovozovala, a navíc se jednalo o lodě určené k sešrotování.

Chruščov popíjel Pepsi spolu s Nixonem

Působení amerického giganta Pepsi v Sovětském svazu nabíralo na obrátkách v roce 1959, kdy se americký viceprezident Richard Nixon a sovětský vůdce Nikita Chruščov účastnili americké národní výstavy v Moskvě, při čemž také vznikla slavná fotografie Chruščova, jak popíjí Pepsi. Ta Nixonovi v mnohém pomohla a nápojářské společnosti to nezapomněl. Nakonec se pak za jeho éry podařilo Pepsi jako první společnosti podobného zaměření proniknout na sovětský trh.

Sovětské rubly ale společnosti k ničemu nebyly, pročež uzavřela výhodný obchod, aby ve světě prodávala v SSSR vyráběnou vodku Stoličnaja. To fungovalo velice dobře, ovšem v 80. letech 20. století, a zvláště po invazi Sovětů do Afghánistánu, začaly prodeje klesat, a objevovala se i konkurence. Další příležitosti se sice naskytly po nástupu Michaila Gorbačova, ale sovětská zdevastované ekonomika toho neměla moc co nabídnout.

Staré vojenské lodě měly cenu kovu

Pepsi měla zájem v Sovětském svazu expandovat, a vedení SSSR zase o významný obchod; překážky s měnou se pak nakonec podařilo překlenout díky odzbrojovacím aktivitám. Po jednání Gorbačova se Západními vůdci začali Sověti zmenšovat také námořnictvo, načež se zbavovali plavidel, na jejichž provoz neměli peníze. To znamenalo hromady kovu, kterou bylo možné na západě zpeněžit, čehož se Pepsi velice ráda ujala. Od tamního námořnictva získala stará plavidla a prodala je do šrotu – část zisku si nechala, a část měla putovat k námořnictvu.

V jednu chvíli se tak stala Pepsi majitelem několika tankerů, 17 ponorek – například třídy Whisky – torpédoborců, fregat a křižníku, což z ní dělalo papírově (a i tak jenom teoreticky) 6. nejsilnější flotilu světa. Ale nutno poznamenat, že byla plavidla v žalostném stavu a nikdy se na nich žádná posádka pod vlajkou Pepsi neplavila. A když se začal v roce 1991 Sovětský svaz rozpadat, stala se z dohody pro Pepsi i trochu noční můra, protože plavidla začala spadat pod jednotlivé státy, což nakonec vedlo k ukončení celého obchodu.

Výhodný obchod, nebo ukázka slabé ekonomiky SSSR?

Zdroj: HistoryExtra
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články