Ukrajina se potýká s početnými útoky sebevražedných dronů, proti nimž nasazuje i všelijak improvizované zbraně. Třeba i námořní věž na nákladním automobilu.
Ukrajina čelí již téměř rok neustávajícím náletům sebevražedných dronů, které Rusko hojně nakupuje v Íránu. Ačkoliv jde o relativně primitivní zbraně a lze je docela snadno sestřelit, na rozsáhlém území Ukrajiny je k tomu zapotřebí tisíců zbraní schopných je zasáhnout. Ukrajinci se proto uchylují i k mnoha improvizacím; jednou z nich je i přes 70 let stará námořní věž na nákladním automobilu Kamaz 6×6, který je produktem ruské společnosti.
Děla sestřelí drony snadno a levně
Pro sestřelení sebevražedných dronů jsou projektilové protiletadlové zbraně relativně vhodné, neboť tyto letouny létají pomalu a v malé výšce. Střelivo do nich je navíc mnohem levnější než třeba klasické protiletadlové rakety, a za cenu jedné střely mohou tyto zbraně sundat z oblohy i několik dronů. Problémem ale je, že jich je nedostatek, takže se Ukrajinci uchylují k často až k šíleným improvizacím; i ty však mohou být funkční.
Ukrainian Naval Forces truck mounted 25mm 2M-3 naval gun. pic.twitter.com/CrAZ9L50X5
— Clash Report (@clashreport) July 4, 2023
Jednou z takových je věž 2M-3 určená pro malá námořní plavidla namontovaná na nákladním automobilu Kamaz, jde o zbraň vyvinutou krátce po 2. světové válce. Osazována byla na malá námořní plavidla v SSSR, Číně a dalších zemích socialistického bloku, s její pomocí mohla posádka střílet na pozemní a námořní cíle, případně zajišťovat protivzdušnou obranu na krátkou vzdálenost. A právě tuto schopnost Ukrajina dnes potřebuje.
Dvě rychlopalná děla jsou účinná
Ve věži jsou umístěna dvě rychlopalná děla ráže 25 milimetrů nad sebou. Jejich projektily dokáží zasahovat cíle do vzdálenosti zhruba 2,5 kilometrů a výšky 1,7 kilometru, což je k likvidaci dronů dostatečné, protože se pohybují maximálně ve stovkách metrů nad zemí. Kadence zbraně je až 450 ran za minutu, většinou ale využívá rychlost střelby 270 až 300 ran za minutu. Obsluha přitom musí zbraň zaměřovat manuálně.
Hlavně děl jsou chlazené vzduchem, i když na palubách lodí na ně posádky při dlouhotrvající střelbě běžně stříkaly vodu hadicí. Umístění na nákladním automobilu tuto možnost vylučuje, ten však může obsluze zajistit mimořádnou pohyblivost – systém je možné snadno přemístit na potřebné místo, eventuálně s ním pálit i za jízdy. Těchto zbraní bude ale existovat jen velmi omezené množství, věže jsou již dlouhou dobu považované za zastaralé, a mnohé nejspíše skončily v minulosti na šrotišti. Nejde přitom o první takový počin.