I ta nejlepší vojenská letadla mívají nehody, ale ochrana posádky je vždy na vysoké úrovni. Tak jako v případě F-35B, z něhož se může pilot zachránit katapultáží.
Vojenská letadla využívají tu nejmodernější techniku, kterou však pro své výkony často ženou až k možným hranicím. Občas se proto může stát, že některé vojenské letouny při operacích selžou a havarují, a to se nemusí ani jednat o následek poškození v boji. I proto jsou letouny postaveny tak, aby v případě nějaké krize dokázaly život pilota (případně dalších členů osádky) zachránit – v bezvýchodné situaci se může katapultovat.
Letoun F-35B shořel, ale pilot se katapultoval
Jednou z posledních zaznamenaných nehod vojenského letounu je havárie Lockheed Martin F-35B Lightning II v americkém státě Nové Mexiko. Fotografie z nehody ukazují, jak dopadl na zem a zbyly z něj jenom ohořelé trosky. Důležité je, že pilot letounu havárii přežil, neboť dokázal použít katapult, uvádí Defence-Blog. Podle dostupných informací však skončil v nemocnici a jeho zranění jsou údajně vážná, ale podrobnosti nejsou známé.
US Air Force pilot injured after ejecting from an F-35B jet which crashed in Albuquerque, New Mexico. The incident occured after aircraft had refueled at Kirtland Air Force Base. pic.twitter.com/d8FiuLL2Cb
— South Asian Digest (@SADigestOnline) May 29, 2024
Ačkoliv je katapultovací sedadlo určené k záchraně osádek vojenských letadel, neznamená to, že jeho použití není bez rizika. Během katapultáže je totiž lidské tělo vystaveno velikému přetížení. Wikipedia uvádí, že jde většinou o přetížení 12 až 14 G. A například sovětská katapultovací sedadla měla v minulosti přetížení ještě mnohem vyšší. Proto se může stát, že se pilot při katapultáži zraní – běžným zraněním může být třeba kompresní zlomenina obratlů. Sedadla moderních letadel jsou konstruována tak, aby pilota pokud možno chránila.
F-35B používají hlavně američtí mariňáci
V případě havarovaného letounu šlo o F-35B, tedy variantu schopnou krátkého vzletu a kolmého přistání. Jde o jiný typ letounu, než jaký si pořizuje české letectvo, které kupuje F-35A určený k operacím z pozemních základen. Military uvádí, že F-35B využívá hlavně americká námořní pěchota, přičemž startuje např. z výsadkových plavidel. Na letadlové lodě se skokanským můstkem si ho pořídila i VB a nakoupí ho Japonsko. Verze B má oproti nejpočetnější verzi A odlišné i jiné vlastnosti, třeba kratší dolet, menší nosnost a obratnost.
Co přesně za nehodou letounu F-35B stálo, není známo, vyšetřování většinou trvá dlouhé měsíce. Nejčastějšími příčinami bývají buď lidská chyba, nebo nějaká technická závada, občas i kombinace obojího. Když přitom vyšetřování nehody ukáže na nějaký konstrukční problém, může se dokonce stát, že letectvo nebo jiná složka ozbrojených sil daný typ letounu na nějakou dobu územní, dokud není problém uspokojivě vyřešen.