Na letouny 6. generace se mají v dalších desetiletích spoléhat mnohá letectva. Jejich vývoj je ovšem velice nákladný, takže se někdy spojuje i několik bohatých států.
V procesu je hned několik programů budoucího letounu 6. generace, o který se snaží většina leteckých mocností. Stroj by si měl zachovat všechny přednosti předchozí generace a doplnit je novými, např. intenzivní spoluprací s drony nebo použitím nových typů zbraní. Vývoj takového letounu je nákladný a řadu států již přiměl spojit síly a náklady tak sdílet. Jedním z programů je britský GCAP, který se již dostal do fáze montáže demonstrátoru.
Z dvou programů se stal jeden
CGAP začal vlastně jako dvojice programů na letoun 6. generace, z nichž prvním byl Tempest zahrnující Velkou Británii, Itálii a Švédsko, a druhým pak japonský Mitsubishi FX, uvádí Wikipedia. Na konci roku 2022 se ale oba programy spojily v jeden nazvaný GCAP, ovšem bez účasti Švédska. Není nicméně vyloučeno, že se k němu časem opět připojí, a teoreticky je v něm místo i pro další partnery s dostatkem peněz, např. pro Saudskou Arábii.
UK reveals progress on next-generation fighter demonstrator, as build work advances https://t.co/a8LkJWFE6n pic.twitter.com/0cLX5Xs90c
— FlightGlobal (@FlightGlobal) July 24, 2024
Vývoj letounu jakým je CGAP je velice náročný a vyžaduje mnoho kroků. Tím prvním je návrh, následně model a po něm demonstrátor, který už je schopný letu. MilIn uvádí, že by se mohl vznést do vzduchu již v roce 2027. Ale demonstrátor neznamená, že by byl letoun hotový, slouží hlavně k ověření koncepce a k testům, aby bylo jasné, zda je vlastně smysluplné a možné ho úspěšně postavit. Na základě výsledků pak mohou konstruktéři provést změny vedoucí k prototypu, u něhož bude opět docházet k celé řadě testů.
CGAP může být ve výrobě v roce 2035
Plány na letoun CGAP předpokládají, že by se mohl dostat do sériové výroby někdy kolem roku 2035, uvádí na stránkách jeden z hlavních partnerů, a sice britská společnost BAE Systems. Letoun by měl disponovat inteligentním zbraňovým systémem a interaktivním kokpitem řízeným softwarem, a rovněž do něj budou nainstalované různé senzory a výkonný radar nové generace schopný poskytnout 10 000krát více dat než současné systémy.
Od letounů 6. generace se očekává, že budou operovat spolu s vyspělými drony s pokročilými schopnostmi. Disponovat by měly rovněž vyspělou schopností stealth, a to minimálně na úrovni 5. generace. Zajímavé jsou mimochodem úvahy o využití laserových aktivních obranných systémů schopných sestřelovat rakety mířící na letadlo. Vybaveno by mělo být i novým typem motoru s proměnným cyklem, ale to není jisté. Třeba u amerického projektu NGAD existují obavy, že budou vývoj i výroba finančně neúnosné.