Pro Nizozemsko je nesmírně důležité, aby mělo ve výzbroji moderní ponorky, které si poradí s takřka jakýmkoliv soupeřem a zabezpečí tak námořní cesty.
Mezi členy Severoatlantické aliance existuje řada zemí s relativně silným námořnictvem, což je dáno její historií i polohou, protože byla a stále je na moři z velké části závislá. Mezi takovéto nenápadné námořní velmoci patří již dlouhá staletí Nizozemsko, jehož námořnictvo se opírá nejenom o moderní hladinové lodě, ale ve výzbroji má i ponorky. Ty hodlá provozovat také v budoucnu, a tak vsází na vysoce pokročilá plavidla typu Orka.
Jaderná ponorka Orka s konvenčním pohonem
Nizozemské námořnictvo má v současnosti ve výzbroji ponorky třídy Walrus, což jsou plavidla, jejichž konstrukce započala na konci 70. let 20. století, a proto již velmi rychle zastarávají. Je tak logické, že se nizozemské námořnictvo řadu let snažilo najít nástupce, což se po dlouhých letech nakonec povedlo a zvolilo čtveřici ponorek třídy Orka. NavalNews uvádí, že půjde o upravenou verzi francouzských jaderných ponorek Barracuda.
Hlavní úlohou nizozemských ponorek je a bude boj s hladinovými plavidly nebo s dalšími ponorkami, k čemuž budou vybaveny klasickými torpédy ráže 533 milimetrů, uvádí Wikipedia. Odpalovat ale zvládnou i protilodní střely. Lze tak konstatovat, že by si taková ponorka dokázala poradit nejspíše s každou ruskou lodí nebo ponorkou, která by se jí dostala na dostřel. Ostatně právě k zabezpečení námořních tras a pobřeží jsou takovéto ponorky používané, a pro Nizozemí, což je obchodní námořní velmoc, je tedy tato úloha velmi důležitá.
Orka je ponorka i pro speciální operace
I přes svou sílu se bude jednat o menší plavidlo, jelikož má třída Orka výtlak 3300 tun a délku 82 metrů, šířku pak 8,2 metrů, uvádí MilIn. Její posádku bude tvořit 35 až 43 námořníků, což má záležet na tom, jaký úkol bude v daný okamžik plnit; celková kapacita ponorky je ovšem až 59 lidí, na palubě se počítá i s místem pro členy komand vysazované na pobřeží nebo plnící speciálních operace, a možná bude také přeprava podvodního vozidla PSM3G.
Nizozemské námořnictvo si postupně pořídí 4 ponorky třídy Orka, ale ještě si na ně nějakou dobu počká. SeaWaves uvádí, že první dvě by mělo obdržet až zhruba za 10 let. Uzavřeným kontraktem se částečně zahojí i francouzská společnost Naval Group, která počítala s tím, že si ponorky třídy Barracuda s konvenčním pohonem pořídí Austrálie, ale ta nakonec zakázku odvolala a pořizuje si ponorky jaderné s „neomezeným“ dosahem.