Rusko může závidět, Francie chce zjevně potvrdit svou pozici námořní velmoci. Její letadlová loď nové generace bude z jediných v Evropě

Francie je po Americe jedinou zemí s letadlovou lodí na jaderný pohon a systémem CATOBAR. Její nahrazení je však do budoucna nezbytné, takže už na tom pracuje.

Vizualizace podoby budoucí francouzské letadlové lodi i Zdroj fotografie: Uživatel Rama / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na světě existuje jenom několik námořnictev, která disponují letadlovou lodí, jelikož je velmi nákladná, a pouze dvě z nich provozují verze s jaderným pohonem a s palubou, z níž letouny startují za pomoci katapultu. Asi nepřekvapivě jsou to Spojené státy americké, a jedinou další loď tohoto typu na světě provozuje Francie, i když je ve výstavbě podobné plavidlo také v Číně. Z Francie to nicméně dělá opravdovou námořní velmoc, a jelikož zjevně nechce svou pozici ztratit, musí postavit loď novou, protože současné plavidlo zastarává.

Charles de Gaulle je ve světě jedinečný

Francie má v současné době letadlovou loď Charles de Gaulle s jaderným pohonem a systémem CATOBAR, což znamená, že z ní letadla startují pomocí katapultu a přistávají přes záchytná lana. Kromě amerických lodí je to jediné plavidlo na světě tohoto typu – ostatní mají konvenční pohon a až na jediné čínské, které ještě není v aktivní službě, také skokanské můstky. V západní Evropě jde např. o námořnictva Velké Británie, Itálie a Španělska.

Meteor umístěný pod křídlem letadla

Nejsilnější střela NATO by byla skvělou výzbrojí pro F-16. Meteor zasáhne cíl na 200 km a má největší „bezúnikovou“ zónu na světě

Země se však musí připravit na to, že bude životnost lodi Charles de Gaulle končit, a musí proto postavit novou. Program na její stavbu je označován jako PA-NG a Wikipedia uvádí, že by měla být v provozu do roku 2038, kdy končí životnost současného letadlového nosiče. To znamená, že by Francie měla se stavbou začít co nejdříve, aby ji stihla, jelikož to je extrémně nákladné nejenom finančně, ale též časově. Půjde navíc o jedinečné plavidlo a pochopitelně bude muset projít náročnými testy dříve, než bude zařazeno do výzbroje.

Nová letadlová loď Francie bude větší

O nadcházející letadlové lodi toho moc známo neví, ale MeretMarine uvádí, že by se mohl její výtlak blížit k 80 000 tun. To bude sice méně, než kolik mají americké letadlové lodě o výtlaku přibližně 100 000 tun, ale mnohem více než u Charlese de Gaulla, jehož výtlak dosahuje 42 500 tun. Lze předpokládat, že ponese mohutnou protivzdušnou obranu, zřejmě založenou na střelách Aster 15 a Aster 30 (podobnou má i Charles de Gaulle), ale zatím není jasné, jaké letouny budou z paluby operovat – v počátcích zřejmě Dassault Rafale.

Vizualizace paluby budoucí francouzské letadlové lodi iZdroj fotografie: Uživatel Rama / Creative Commons / CC BY-SA
Vizualizace paluby budoucí francouzské letadlové lodi

V současné době je známo, že letadlovou loď postaví francouzská společnost Naval Group. Generální ředitelství pro vyzbrojování francouzského ministerstva obrany na stránkách uvádí, že byl již objednán vývoj nového typu jaderného pohonu a kotelny pro letadlovou loď, což je kritická část plavidla. Je nutné ho mít připravený co nejdříve, jelikož Francie nemá zase tolik času – zkoušky na moři musí u nového plavidla začít již v roce 2035.

Letadlovou loď jako tuto by přitom mohla závidět leckterá země na světě, dokonce i opravdoví giganti jako Čína, i když ta rovněž staví velmi dobré nosiče, nebo Rusko. To má ostatně pouze jedinou „letadlovku“, a to Admiral Kuzněcov, která je však v žalostném stavu, kvůli němuž je až nebezpečné ji pouštět na moře. Rusko se navíc bez letadlových lodí nemůže stát světovou velmocí, a jak to vypadá, na stavbu žádné se zatím nechystá.

Na palubě francouzské letadlové lodi Charles de Gaulle

Měly by vlastnit letadlové lodě na jaderný pohon i další evropské státy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články