Čínské námořnictvo stále posiluje, a to včetně oblasti letadlových lodí. Kromě kvalitních bojových letounů na nich bude mít i ty, které nepřítele odhalí na stovky kilometrů.
Čína v posledních letech investuje značné částky i do rozvoje námořnictva, i když většinou staví lodě menších velikostí, část z nich proudí do velkých projektů, jakým je třeba první čínská letadlová loď Fujian typu CATOBAR. Aby byla u soupeřů opravdu obávaná, potřebuje hlavně kvalitní letouny, a to nejen ty bojové. Jednou z důležitých úloh letky z letadlové lodě je zaměření nepřítele na dlouhou vzdálenost. Na Fujianu by to měl zajišťovat letoun Xi’an KJ-600.
Až 60 letadel a možnost odhalit F-35
Fujian je první letadlová loď Číny typu CATOBAR, a ačkoliv ještě není zařazena ve službě, velikostí se přibližuje americkým nosičům, i když má oproti nim asi o 1/5 menší výtlak odhadovaný na 80 tisíc tun. Předpoklady pak hovoří o kapacitě 50 až 60 letadel, uvádí Naval-Technology, a kromě těch bojových – primárně půjde o Shenyang J-15 a později také o Shenyang J-35 páté generace – by se mělo podle informací jednat o letouny KJ-600.
Navy’s KJ-600 AEW&C with sn 7103 https://t.co/nnWO5usAWg pic.twitter.com/AJwXuy2lTl
— Húrin (@Hurin92) March 23, 2024
ArmyRecognition uvádí, že byl již minimálně jeden na palubě nosiče spatřen. Jedná se o letadlo podobné americkému Northrop Grumman E-2 Hawkeye, který je užíván jako letoun včasného varování a řízení, k čemuž je vybaven účinným radarem typu AESA a nejspíše i dalšími detektory. Stejně na tom bude i KJ-600, díky němuž bude mít čínské námořnictvo možnost detekovat hrozby na stovky kilometrů daleko – dokonce existují tvrzení, že může zachytit letoun 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II a další letadla se schopností stealth.
KJ-600 musí startovat pomocí katapultu
KJ-600 je letoun vyvinutý až v posledních letech, jeho první let se uskutečnil v roce 2020, uvádí Wikipedia. Pohání ho přitom dva turbovrtulové motory, s nimiž dosahuje max. rychlosti 693 km/h, jeho operační dosah je 1 250 km a vystoupá do výšky až 15 km; jeho osádku pak zřejmě tvoří 5 nebo 6 osob. KJ-600 musí být mimochodem uzpůsoben k tomu, aby zvládl start z paluby letadlové lodi za pomoci katapultu a následné přistání zachycením za brzdící lana.
Protože jde o novinku, kterou Čína teprve testuje, nejsou ve veřejných zdrojích dostupné žádné podrobnosti o jejích schopnostech. Ani tak ale nelze pochybovat, že poskytne čínskému námořnictvo přehled na velikou vzdálenost a ztíží tím operace jeho případnému soupeři. I když třeba informace o tom, že dokáže zaměřit stealth letouny, je nutné brát s rezervou – zvládají to prakticky všechny radary, vždy je ale otázkou, na jakou vzdálenost.