Ruské letectvo je sice početně jedno z nejsilnějších na světě, ale jeho letouny zaostává kvalitou. Řada z nich ostatně pochází ještě z dob SSSR.
Ruské letectvo je považováno za jedno z nejsilnějších na světě, protože má papírově stále vysoký počet letounů. Jejich problémem ovšem je, že mnohé konstrukčně pochází z doby studené války. Armádní Zpravodaj se proto domnívá, že se tak řada z nich mnoha západním protějškům nemůže rovnat. I přesto má ale ruské letectvo několik relativně schopných stíhaček, nebo spíše víceúčelových strojů, protože čistokrevné stíhací stroje jsou dnes vzácností.
MiG-31BM, jediná čistokrevná stíhačka
Mikoyan MiG-31 Foxhound lze asi jako jediný označit za čistokrevný stíhací letoun ruského letectva. Jeho rychlost je Mach 2,83, takže je nejrychlejším vojenským letadlem v činné službě, a pochází z roku 1982, uvádí AirForce-Technology. Jeho úlohou bylo tehdy stíhat letadla v rozlehlém prostoru SSSR. BM je pootm modernizovaná verze s novým počítačem a hlavně možností používat ruské střely vzduch-vzduch R-37M s dosahem až 400 km.
Západní letectva obdobu takového stroje nemají, i když by se mu mohl blížit třeba Boeing F-15EX Eagle II řadící se mezi nejlepší stíhačky NATO. Je sice pomalejší než MiG-31BM, ale i tak dosahuje rychlosti až Mach 2,5. Jeho střely AIM-120 AMRAAM navíc nemají takový dosah jako střely ruského letoun, ale zase má mnohem výkonnější radar typu AESA.
Su-35S, páteř ruského letectva
Nejmodernějším strojem 4,5 generace je v ruském letectvu Suchoj Su-35S Flanker-M, který Armádní Zpravodaj hodnotil v dubnu 2024 jako přemosťovací platformu na letouny 4,5. generace. Jinak má mít skvělou manévrovatelnost, solidní rychlost až Mach 2,25 a schopnosti používat moderní ruské střely včetně R-37M, uvádí Wikipedia, což mu může dávat výhodu v boji na dlouhou vzdálenost. Na druhou stranu má slabší typ radaru typu PESA, což může být jeho slabina, protože ho moderní letadla zákonitě uvidí dříve než on je.
Za ekvivalent by se dal označit francouzský Dassault Rafale; oba stroje se ostatně několikrát utkaly o přízeň letectev v několika zemích, přičemž vyhrává zásadně první z nich. Sice není tak manévrovatelný, ale má lepší radar typu AESA a schopnost používat nejlepší západní střelu vzduch-vzduch MBDA Meteor. Oba pak zvládají i zbraně pro útoky na pozemní a námořní cíle.
Su-57, největší ruská pýcha
Suchoj Su-57 Felon je letoun 5. generace, i když v některých ohledech panují o jeho schopnostech jisté pochybnosti, hlavně pak o úrovni jeho stealth. Wikipedia uvádí, že je dobře manévrovatelný a dosahuje rychlosti až Mach 2, přičemž disponuje moderním radarem typu AESA i schopností používat nejmodernější ruské zbraně včetně R-37M nebo řízené střely Ch-59 MK2, ale i dalších. Je to tedy bezpochyby vyspělý víceúčelový letoun.
Jeho ekvivalentem je americký Lockheed Martin F-22 Raptor, což byl původně stíhací letoun, ale dostal schopnosti používat i jiné zbraně. Nad Su-57 má nicméně výhodu v úrovni stealth, podle čehož Armádní Zpravodaj soudí, že ho uvidí na svém radaru AESA mnohem dříve než on jeho. Jeho střely AIM-120 AMRAAM mají sice dosah max. 180 km, uvádí ArmyRecognition, ale ve spojení se stealth by to mělo být na zničení Su-57 dostatečné
Jak hodnotíte vybrané ruské letouny?


