Američané ztratili potencionální velkou zakázku, kterou jim vyfoukl zatím neexistující turecký letoun KAI TF Kaan páté generace.
V dalších nejméně 10 letech jsou budoucností letouny 5. generace, které sice do jisté míry ztratí na významu s nástupem letounů generace 6., ale pořád budou velmi užitečné i v samostatných misích. Kdo může, vsází převážně na americkou F-35 Lightning II, ale některé země volí jinou cestu. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala rozhodnutí Indonésie koupit 48 tureckých TAI TF Kaan páté generace, ačkoliv v tuto chvíli nejsou ani ve výrobě. Informoval o tom krátce po setkání představitelů obou zemí turecký novinář Hakan Çelik, který byl přítomen.
Konkurence, jakou F-35 ve světě nechce
TAI TF Kaan se Turecko rozhodlo vyvinout poté, co bylo vyřazeno z programu F-35, jelikož má ve výzbroji i ruský systém S-400, a Američané měli obavy, že by mohl sbírat údaje o výkonech letounu. Armádní Zpravodaj to pokládá za pochopitelné, ale zároveň tím přišli o zákazníka, který jim zároveň vytvořil značnou konkurenci, jíž mohou mnozí dávat přednost.
Kdo totiž nemůže koupit F-35, případně z nějakého důvodu nechce – neb se mu nelíbí podmínky běžně diktované americkou vládou – má aktuálně možnost obrátit se na Rusko a poptat Suchoj Su-57, ale ten je v několika směrech problémový a spíše méně schopný než schopný, případně na Čínu, která má hned dva letouny páté generace – Shenyang J-31 a Chengdu J-20.
Ani ty ale nemusí být řešením, jako třeba pro Indonésii, která nemá se zemí draka dobré vztahy, a tak by nedávalo smysl, aby vůbec projevovala o její zbraně zájem. Jenomže ideální vztahy nemá ani se Spojenými státy americkými, přestože mají v oblasti stejného rivala – Čínu. A tak se nakonec Indonésie rozhodla pro nákup tureckých TAI TF Kaan, na něž si ovšem počká.
„Jeden z největších obchodů v historii Turecka je jen pár hodin daleko. Indonésie zakoupí 48 raket KAAN. Desetiletý projekt má hodnotu přes 10 miliard dolarů. Prezident SSB, prof. Dr. Haluk Görgün, významně přispěl k realizaci tohoto projektu,“ informoval Hakan Çelik.
Hodnotit turecký letoun 5. generace zatím pochopitelně není příliš možné, jelikož existuje pouze v jednom prototypu, u něhož stále probíhají úpravy. Měl by však mít rychlost Mach 1,8 a stoupat do výšky až 17 km, zatímco jeho bojový dosah by měl být 1 100 km. Na délku má kolem 21 m a rozpětí křídel vychází na 14 m. Existovat by měl navíc v jedno i dvoumístné variantě.
Armádní Zpravodaj připomíná, že by měl jakožto letoun 5. generace disponovat slušným stealth, aby byl hůře zaměřitelný radary, a jak naše redakce hodnotila v květnu 2023, tak i spolupracovat s drony, na což začal být kladen důraz v posledních letech. Třeba dosah radaru ale není znám, ačkoliv je zřejmé, že bude typu AESA, a pakliže má ten na F-35 dosah až 200 km, bude se Turecko minimálně snažit této hodnotě přiblížit, ale nejlépe ji překonat.
V tuto chvíli je to ale nemožné posoudit, ačkoliv případní zájemci mají nejspíše lepší informace. Veřejně však nebylo zatím uvedeno ani to, jakou dostane výzbroj, i když je nepochybné, že bude zahrnovat jak střely vzduch-vzduch krátkého i dlouhého doletu, tak střely proti pozemním cílům, přesně naváděné pumy, protilodní nebo protiradarové rakety, i mnoho dalších.
Redakce Armádního Zpravodaje v květnu 2025 upozornila, že dostal KAI TF Kaan nový design a vstoupil do testovací fáze, přičemž vyhlídky počítají s jeho dokončením v roce 2028, ale není jisté, zda už bude moci vstoupit do sériové výroby – uvedení je totiž plánováno na rok 2030, uvádí Wikipedia, ale u takto složitých systémů je zpoždění běžné. Jak vysoká bude následně produkce, není jasné; Armádní Zpravodaj soudí, že bude však probíhat jenom v Turecku.
Indonésie každopádně není jediným zájemcem. Již dříve projevila o KAI TF Kaan zájem Saúdská Arábie, a to hned o 100 kusů. K dalším pak patří Ázerbájdžán, Egypt, Ukrajina, Malajsie nebo Pákistán. Je však pravděpodobné, že budou postupně přibývat.
Co si myslíte o letounu TAI TF Kaan?

