Saab JAS-39E Gripen je nedoceněný letoun. Slávy ani schopností F-35 a Rafale sice nedosahuje, ale má co nabídnout

Švédsko se snaží nabízet svůj nejnovější Gripen v Evropě i ve světě, ale úspěch slaví jenom výjimečně. A to i přesto, že ho rozhodně nelze označit za špatný.

Švédský letoun Gripen E i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Česká republika během rozhodování o modernizaci svého vojenského letectva uvažovala o švédském letounu Saab JAS 39E Gripen, a nakonec se rozhodla pro Lockheed Martin F-35A Lightning II, načež švédskou nabídku, tak jako mnoho dalších zemí, odmítla. Armádní Zpravodaj je názoru, že pro to existují objektivní důvody, ale rozhodně to není tím, že by byl nový Gripen v současnosti nějak špatný letoun, a rozhodně snese srovnání s konkurenty.

Rafale unese více zbraní než Gripen E

Gripen E je letadlo 4,5. generace vyvinuté z JAS 39C Gripen v současné době užívaným českým letectvem. Saab popisuje, že je schopné se vypořádat s pokročilými hrozbami, schopností vést elektronický boj, revoluční avionikou a umělou inteligencí. Armádní Zpravodaj se domnívá, že snese srovnání třeba s francouzským Dassault Rafale a dalšími protějšky 4,5. generace, ale americká F-35 ho v několika zásadních parametrech překoná.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Všechna tři letadla se liší konstrukcí. Rafale je dvoumotorový, uvádí Wikipedia, zatímco Gripen a F-35 jsou jednomotorové. To dává francouzskému letounu výhodu v hmotnosti nesených zbraní o hodnotě 9,5 tun, kdežto lehký švédský letoun unese jenom 7,7 tun, zatímco F-35 zvládá 8,2 tun Zbraně jsou však západního typu, mnohdy stejné a vlastnostmi srovnatelné. Redakce Armádního Zpravodaje ale upozorňuje, že Gripen nebyl postaven k tomu, aby využíval pumy nebo střely s jadernou hlavicí, což jeho konkurenti zvládají, i když F-35 je jiná liga.

Důležitý je i počet prodaných letounů

Rozhodovat o tom, jaký letoun si letectvo pořídí, bude pochopitelně i cena, ale ta může hodně kolísat o jednotky i desítky procent podle toho, jaké podmínky si kdo domluví. Rafale bude mít však nejspíše nižší provozní náklady než ostatní dva letouny. Výhodou Gripenu E je pak také schopnost používat provizorní plochy v mnohem horším stavu než zbylí konkurenti.

Naopak jednou z jeho nevýhod bude podle názoru Armádního zpravodaje nízký počet objednávek, které mají pocházet krom Švédska jenom z Brazílie a Thajska, uvádí Wikipedia, ale zájem má mít ještě Peru. Nízký počet letounů pak také oproti konkurenci značně ztěžuje, resp. prodražuje, budoucí modernizace, byť jde vlastnostmi o skvělý letoun.

F-35ADassault RafaleJAS 39E Gripen
TypVíceúčelový letoun (stealth)Víceúčelový letounVíceúčelový letoun
VýrobceLockheed MartinDassault AviationSaab
První let15. prosince 200604. července 198609. prosince 1988
Maximální rychlostMach 1,6 (cca 1 960 km/h)Mach 1,8 (cca 2 220 km/h)Mach 2 (cca 2 470 km/h)
Doletaž 2 200 km (bojový až 1 090 km)až 3 700 kmaž 3 200 km
Maximální vzletová hmotnost31 800 kg24 500 kg16 500 kg
Max. hmotnost nesených zbraní8 200 kg9 500 kg7 700 kg
Délka15,4 m15,27 m15,50 m
Rozpětí křídel10,7 m10,9 m8,6 m
MotorPratt & Whitney F135Snecma M88-2General Electric F414
Tah motoru191 kN73 kN98 kN
Posádka11 nebo 21
Dostup18 288 m15 835 m15 452 m – 16 500 m
RadarAN/APG-81 AESAThales RBE2-AA AESALeonardo ES-05 Raven AESA
Pohonný systémStealth designKonvenční designKonvenční design
Cena1,72 miliardy Kč (průměrně)1,612 až 1,935 miliardy Kč1,29 miliardy Kč (průměrně)
Srovnání letounů F-35A, Rafale a Gripen E

F-35 je ale bezesporu lepší než Gripen E i Rafale. Wikipedia uvádí, že jde o letoun 5. generace, tedy vyspělejší, se schopností stealth, připraveností spolupracovat s drony, širokým sdílením dat a moderními senzory. To alternativy 4,5. generace sice zvládají také, ale rozhodně ne v takové kvalitě, a hlavně nejsou stealth. Takže i když jsou dnes také skvělé, nejspíše během několika let zastarají a na obloze budou převládat mnohem lepší 5. a 6. generace.

Gripen E nastavuje úplně jinou laťku než jeho předchůdce

Jaké jsou podle vás přednosti jmenovaných letadel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články