Švédsko se snaží nabízet svůj nejnovější Gripen v Evropě i ve světě, ale úspěch slaví jenom výjimečně. A to i přesto, že ho rozhodně nelze označit za špatný.
Česká republika během rozhodování o modernizaci svého vojenského letectva uvažovala o švédském letounu Saab JAS 39E Gripen, a nakonec se rozhodla pro Lockheed Martin F-35A Lightning II, načež švédskou nabídku, tak jako mnoho dalších zemí, odmítla. Armádní Zpravodaj je názoru, že pro to existují objektivní důvody, ale rozhodně to není tím, že by byl nový Gripen v současnosti nějak špatný letoun, a rozhodně snese srovnání s konkurenty.
Rafale unese více zbraní než Gripen E
Gripen E je letadlo 4,5. generace vyvinuté z JAS 39C Gripen v současné době užívaným českým letectvem. Saab popisuje, že je schopné se vypořádat s pokročilými hrozbami, schopností vést elektronický boj, revoluční avionikou a umělou inteligencí. Armádní Zpravodaj se domnívá, že snese srovnání třeba s francouzským Dassault Rafale a dalšími protějšky 4,5. generace, ale americká F-35 ho v několika zásadních parametrech překoná.
Všechna tři letadla se liší konstrukcí. Rafale je dvoumotorový, uvádí Wikipedia, zatímco Gripen a F-35 jsou jednomotorové. To dává francouzskému letounu výhodu v hmotnosti nesených zbraní o hodnotě 9,5 tun, kdežto lehký švédský letoun unese jenom 7,7 tun, zatímco F-35 zvládá 8,2 tun Zbraně jsou však západního typu, mnohdy stejné a vlastnostmi srovnatelné. Redakce Armádního Zpravodaje ale upozorňuje, že Gripen nebyl postaven k tomu, aby využíval pumy nebo střely s jadernou hlavicí, což jeho konkurenti zvládají, i když F-35 je jiná liga.
Důležitý je i počet prodaných letounů
Rozhodovat o tom, jaký letoun si letectvo pořídí, bude pochopitelně i cena, ale ta může hodně kolísat o jednotky i desítky procent podle toho, jaké podmínky si kdo domluví. Rafale bude mít však nejspíše nižší provozní náklady než ostatní dva letouny. Výhodou Gripenu E je pak také schopnost používat provizorní plochy v mnohem horším stavu než zbylí konkurenti.
Naopak jednou z jeho nevýhod bude podle názoru Armádního zpravodaje nízký počet objednávek, které mají pocházet krom Švédska jenom z Brazílie a Thajska, uvádí Wikipedia, ale zájem má mít ještě Peru. Nízký počet letounů pak také oproti konkurenci značně ztěžuje, resp. prodražuje, budoucí modernizace, byť jde vlastnostmi o skvělý letoun.
F-35A | Dassault Rafale | JAS 39E Gripen | |
---|---|---|---|
Typ | Víceúčelový letoun (stealth) | Víceúčelový letoun | Víceúčelový letoun |
Výrobce | Lockheed Martin | Dassault Aviation | Saab |
První let | 15. prosince 2006 | 04. července 1986 | 09. prosince 1988 |
Maximální rychlost | Mach 1,6 (cca 1 960 km/h) | Mach 1,8 (cca 2 220 km/h) | Mach 2 (cca 2 470 km/h) |
Dolet | až 2 200 km (bojový až 1 090 km) | až 3 700 km | až 3 200 km |
Maximální vzletová hmotnost | 31 800 kg | 24 500 kg | 16 500 kg |
Max. hmotnost nesených zbraní | 8 200 kg | 9 500 kg | 7 700 kg |
Délka | 15,4 m | 15,27 m | 15,50 m |
Rozpětí křídel | 10,7 m | 10,9 m | 8,6 m |
Motor | Pratt & Whitney F135 | Snecma M88-2 | General Electric F414 |
Tah motoru | 191 kN | 73 kN | 98 kN |
Posádka | 1 | 1 nebo 2 | 1 |
Dostup | 18 288 m | 15 835 m | 15 452 m – 16 500 m |
Radar | AN/APG-81 AESA | Thales RBE2-AA AESA | Leonardo ES-05 Raven AESA |
Pohonný systém | Stealth design | Konvenční design | Konvenční design |
Cena | 1,72 miliardy Kč (průměrně) | 1,612 až 1,935 miliardy Kč | 1,29 miliardy Kč (průměrně) |
F-35 je ale bezesporu lepší než Gripen E i Rafale. Wikipedia uvádí, že jde o letoun 5. generace, tedy vyspělejší, se schopností stealth, připraveností spolupracovat s drony, širokým sdílením dat a moderními senzory. To alternativy 4,5. generace sice zvládají také, ale rozhodně ne v takové kvalitě, a hlavně nejsou stealth. Takže i když jsou dnes také skvělé, nejspíše během několika let zastarají a na obloze budou převládat mnohem lepší 5. a 6. generace.
Jaké jsou podle vás přednosti jmenovaných letadel?


