Ukrajina vrací na oblohu největší nákladní letadlo současnosti, An-124-100 Ruslan, v modernizované verzi, která se zbavila závislosti na Rusku.
Krátce po začátku ruské invaze přišla Ukrajina také o Antonov An-225 Mrija, největší dopravní letadlo světa, jehož post zaujal druhý obr, a sice An-124 Ruslan. Ten však od roku 2021 procházel hlubokou modernizací, a po letech se vrací na nebe. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z oznámení společnosti Antonov publikovaného 16. července 2025, která také sdílela video (níže) jeho letu. Na Ukrajinu se nejspíše, alespoň prozatím, nepodívá.
Ukrajina chce uchránit An-124 od zkázy
Aby nepotkal současný největší letoun světa stejný osud jako jeho předchůdce (který by však chtěla společnost jednou obnovit), bude ho Ukrajina držet na mezinárodních linkách, tedy mimo dosah Ruska, a budou reprezentovat letecký průmysl země v zahraničí. Modernizace se přitom týkala zejména nahrazení kritických komponentů původně z Ruska.
An-124 je čtyřmotorový nákladní letoun, který přepraví náklad o hmotnosti až 150 tun – ten lze naložit skrze dvoje nákladové dveře – jedny jsou v přídi, druhé v zádi, uvádí AirCharterService. Mohou to být palety, vojenská technika (tanky, vrtulníky…), a oproti americkému protějšku C-5 Galaxy nemá přetlakový nákladní prostor, takže není vhodný pro osoby.
Na délku měří 69,1 metrů a rozpětí křídel je 73,3 metrů, uvádí SkybraryAero, zatímco cestovní rychlost se pohybuje mezi 800 a 850 km/h. Dolet se potom pochopitelně odvíjí od zatížení; v případě toho maximálního, tedy 150 tun, vychází na pouhých 4 500 km, ale prázdný (například když tedy letí pro nějaký náklad) zvládne v zátahu i přes 20 000 km.
Konkrétně modernizovaný Antonov An-124-100 Ruslan se sériovým číslem 0706 odletěl po dokončení úprav, aby 11. července 2025 přistál na německém letišti v Lipsku. Původně však bylo jeho domovem Hostomel, kde byl před lety zničen An-225 Mrija. Letoun má nalétáno více než 21 000 hodin během 5 500 letů, a jistě jich ještě tisíce absolvuje.
Jak vnímáte Antonov An-124?


