První Rafale B pro Indonésii je hotový. Francie tím získává větší vliv a Čína soupeře pro svou J-10C, která už ho pokořila

Indonésie obdrží už za několik měsíců první francouzský letoun Rafale, který je již vyroben. Bude silnou protiváhou čínským J-10C, které jsou ovšem rovněž skvělé.

Rafale, letoun 4,5. generace i Zdroj fotografie: Dassault Aviation
                   

Indonésie vsadila jako jedna z mnoha na francouzské bojové letouny Rafale, které jsou svými schopnostmi protiváhou čínské J-10C, americké F-16 nebo švédskému Gripenu. Celkově by jich chtěla 42, a první z nich už sjel z výrobní linky – redakce Armádního Zpravodaje vychází ze zjištění Scramble, podle nějž byl 30. července 2025 spatřen v továrně Dassault v Bordeaux letoun se sériovým číslem T-0301, tedy první hotový z objednaných.

Indonésie vsadila na jedny z nejlepších letounů

Rafale patří mezi nejlepší letouny 4., a v poslední modernizaci F.4 také 4,5. generace, které na světě existují. Protiváhou mu je americká F-16, která je nejspíše v některých směrech nepatrně lepší, a čínská J-10C. Kdo by chtěl namítat, že si ve výzbroji Pákistánu s francouzským letounem poradila, musí Armádní Zpravodaj namítat, že nejsou známy okolnosti.

Letoun F-35 páté generace

Španělsko vyřadilo americké F-35 jako možnou budoucnost letectva. Vybírá náhradu z Evropy, ale Eurofighter adekvátní není

Doteď totiž nikdo neví, jak přesně k sestřelení došlo – známo je pouze to, že to nebyla práce pouze samotné J-10C, ale také pozemních systémů, z nichž měla o blížícím se Rafale informace, díky čemuž dokázala správně zaměřit a odpálit střelu PL-15. Navíc je nutné vnímat, že až do té doby nejspíše nikdo nevěděl, že má pákistánské letectvo k dispozici neexportní verzi E, jejíž dosah je jinak omezen na 145 km, potvrzuje Wikipedia.

Jenomže Rafale šel k zemi na 182 km, takže je zřejmé, že se jednalo o základní PL-15 určenou výhradně pro čínské letectvo. Redakce Armádního Zpravodaje je nicméně názoru, že ji Čína mohla chtít tímto způsobem otestovat v ostrém boji. Je pravděpodobné, že pokud by Indie věděla, že má Pákistán k dispozici tuto lepší verzi, byla by v boji opatrnější. Též lze pochybovat o výcviku pilota, zkušený by mohl situaci zvládnout, ale to už se nedozvíme.

Rafale je klasifikován jako víceúčelový stíhací letoun, který má být hlavním prostředkem francouzského letectva nejméně do roku 2040, potvrzuje Wikipedia. Existuje přitom ve vícero verzích, přičemž Indonésie objednala 12krát B, což je dvoumístná verze, a 12krát C, která má shodné vlastnosti jako „béčko“, akorát je jednomístná. Jedná se o velmi rozšířený letoun, který využívá také Chorvatsko, Egypt, Řecko, Indie nebo Katar, a chtějí ho další.

Členové Specnaz při seskoku

Obří ostuda SPECNAZ hned 2. den války, za níž mohou velitelé: ani 900 elitních vojáků nedokázalo dobýt ukrajinské letiště Hostomel

Dodávka prvních letounů indonéskému letectvu má začít v prvních měsících roku 2026 a pokračovat do roku 2035. Dříve byly přitom ve hře ruské Suchoje Su-35S, ale v prosinci roku 2021 je země oficiálně odmítla ve prospěch francouzských Dassault Rafale a amerických F-15EX Eagle II, uvádí DefenseNews. To znamenalo ránu pro ruský zbrojní průmysl, kterou poté prohloubila také Indie, když dala přednost Rafale M před MiG-29K.

Udělala Indonésie správné rozhodnutí, když vsadila na Rafale?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články