I když jsou odhady mnohých odborníků v neprospěch Ruska, ukrajinská rozvědka zjistila, že chce do konce roku vyrobit až 60 letadel.
O tom, jak vysokého objemu výroby je vlastně Ruská federace v současnosti schopna dosáhnout, panují rozporuplné názory, a vlastně to nemůže nikdo – krom ruské armády a jejích velitelů, tedy včetně Vladimira Putina nebo ministra zahraničí – určit přesně. Některé odhady jsou sice docela přesné, ale redakce Armádního Zpravodaje považuje čísla z rozhovoru pro Ukrinform za velmi zajímavá, jelikož se zdá, že jsou na tom ruské výrobní kapacity velice dobře.
Největší smysl pro ruské letectvo teď dává Su-34
Vadym Skibitskyj, zástupce vedoucího hlavního zpravodajského ředitelství Ministerstva obrany Ukrajiny, v rozhovoru odhalil zjištění, podle nichž má Kreml ambice vyrobit ještě do konce roku 2025, tedy během necelých 4 měsíců, 57 moderních stíhaček různých modelů, zejména ale Su-57, Su-35 (nejspíše verze S), Su-34, a také Su-30 (zřejmě verze SM2).
Konkrétní čísla pro jednotlivé letouny známa nejsou, ale Su-57 se do bojů prakticky nepodívá, potažmo ho ruské letectvo jenom občas testuje v roli bombardérů, k čemuž ale určeny nejsou a jde o plýtvání jejich potenciálem. Suchoje Su-35S jsou zase víceúčelové stíhací letouny, takže v tuto chvíli nemají takový význam, i když je lze použít v roli bombardérů, a také PVO.
Obdobně jsou na tom Suchoje Su-30, ačkoliv je zřejmé, že se Rusko bude snažit navyšovat stavy už jenom z důvodu ztrát, které Oryx vizuálně potvrzuje dohromady u všech zmíněných v rámci vyšších desítek (krom Su-57, ten nikdy sestřelen nebyl), a také pro zvýšení bojeschopnosti letectva. V tuto chvíli však považuje Armádní Zpravodaj za nejhodnotnější Suchoj Su-34 Fullback.
U toho Wikipedia potvrzuje klasifikaci hybridní konstrukce, a sice stíhacího bombardéru a útočného stíhače, čímž vznikla úplně nová kategorie letounů, ale nelze říci, že vyloženě povedená, neboť ve vzdušných soubojích značně ztrácí a Rusko má k tomuto účelu Su-35S, Su-57 a další. V čem se ale Su-34 osvědčil a sklízí velké úspěchy, je role frontového bombardéru.
Ruské letectvo v tomto směru prakticky nemá schopnější letoun, jelikož unese na 14 závěsnících mezi 12 a 14 tunami výzbroje, takže dokáže během jediného letu způsobit obrovské škody. Jen pro srovnání, frontový a strategický bombardér Suchoj Su-24 z dřívějších dob, resp. roku 1974, unese na 9 závěsnících 8 000 kg výzbroje, potvrzuje Wikipedia.
Vznikl přitom v počtu cca 1 400 kusů, z nichž jich má zhruba 300 používat samo ruské letectvo, ale oproti Su-34 ztrácí ve více směrech – na druhou stranu je o dost levnější, takže jeho ztráta nebolí tolik. Modernější letoun také vznikl v počtu pouze kolem 170 kusů, z čehož už mělo ruské letectvo cca 25 % ztratit, což jeho operace pochopitelně znatelně oslabuje.
Armádní Zpravodaj ovšem upozorňuje, že se plány nemusí nutně setkat s realitou. Dodávky jsou totiž dlouhodobě docela nízké – třeba v srpnu 2025 obdrželo ruské letectvo další tři Su-35S. Sice již počtvrté v tomto roce, ale tempo je stále poměrně nízké, a navíc mají ozbrojené síly Ruska v tuto chvíli jiné priority, zejména zvětšování pozemních jednotek a systémů pro ně.
Kolik letounů si myslíte, že má Rusko reálně šanci vyrobit?

