Ruské letectvo na pokraji rozkladu se zoufale snaží chránit bombardéry pneumatikami. Jenom tím usnadňuje, že shoří

Strategické bombardéry Ruska jsou opakovaně vystavovány útokům dronů. A protože pro ně nejsou hangáry, snaží se je chránit improvizovaně.

Tupolev Tu-95 na letišti Belaya i Zdroj fotografie: Bezpečnostní služba Ukrajiny (SBU)
                   

Již zhruba 2 roky je možné na ruských letištích, odkud vzlétají bojové letouny, hlavně pak strategické bombardéry (ale nejenom ty), vidět neobvyklý, a někdy až směšně působící jev. Technici na ně, hlavně na křídla a části trupu, umisťují staré automobilové pneumatiky, což má být provizorní ochrana proti dronům. Redakce Armádního Zpravodaje však na základě praktických případů soudí, že opatření nefunguje a může dokonce situaci zhoršit.

Pneumatiky na bombardérech potvrdil satelit

Vůbec první zmínky o pneumatikách na ruských strategických bombardérech se objevily již v roce 2023. CNN tehdy uváděla, že praxi potvrdily satelitní snímky třeba z letiště Engels, odkud startují, respektive tehdy startovaly třeba bombardéry Tupolev Tu-95 Bear. Později byla však stejná situace zaznamenána i na jiných místech. Závěr byl jasný – jde o reakci ruského letectva na útoky sebevražedných dronů z Ukrajiny cílících právě na bombardéry.

Otázkou je, jak taková ochrana funguje. Armádní Zpravodaj se domnívá, že první, co někoho napadne, je hořlavost pneumatik. To znamená, že po zásahu letounu mohou vzplanout, a situaci i škody tak zhoršit. Na druhou stranu mohlo mít takové opatření logiku – může poskytovat určitou formu ochrany, i když pravděpodobně velmi omezenou, uvádí InterestingEngineering. Teoreticky mohou pneumatiky zachytit nějaké střepiny z exploze, případně nálož dronu iniciovat k předčasnému výbuchu, a ta tak napáchá menší škodu.

Možná snaha zmást zaměřovací systémy

Existují ale i jiná vysvětlení pneumatik na letadlech. Twz přišel s teorií, že může jít o pokus změnit infračervenou signaturu letounu a mást tak zaměřování naváděných střel. A též se vyskytla teorie, že se může jednat o snahu ztížit úlohu dronům využívajících k zaměření umělou inteligenci. Ta většinou porovnává nějaké charakteristické prvky cílů, jako jsou linie a další, a mohla by s pneumatikami mít problém. Ale podle všeho to příliš nefunguje.

Střela Flamingo

Foto: Rusové sestřelili ukrajinskou střelu s doletem 3 000 km, které se Putin poslední týdny bojí. A ukázali, jak vypadá uvnitř

Třeba záběry z operace Pavučina uskutečněné na začátku června 2025, uvádí Wikipedia, ukazují, že některé bombardéry na sobě pneumatiky stále mají. Ale přesto se je podařilo dronům startujícím z kamionů zasáhnout a prokazatelně zničit. Zda Rusko se snahou o takovou ochranu stále pokračuje, není jasné, ale jisté je, že určitě nedostačuje a bezpečí mohou poskytnou jenom dostatečně odolné hangáry, jejichž stavba je však velmi nákladná a zdlouhavá.

Záběry z operace Pavučina, kdy drony zničily i letouny pokryté pneumatikami

Jak hodnotíte účinnost pneumatik na ruských bombardérech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články