Výborné vlastnosti F-16 se prokazují na Ukrajině dnes a denně. I když jsou starších verzí, v bojích doslova dominují, a nejlepší piloti si připsali už přes 1 000 sestřelů.
Zřejmě neexistuje západní technika, kterou by se ruští „experti“ a jiní propagátoři kremelské rétoriky nepokusili shodit, a F-16 není výjimkou. Pravda, verze dodaná Ukrajině je už letitá, ale přesto ukazuje, že schopná – a to dokonce tak, že tvoří páteř letectva. Redakce Armádního Zpravodaje považuje za jeden z důkazů rozbor Mitchellova institutu pro letecká studia, na nějž odkazuje Air&SpaceForces s tím že na Ukrajině plní F-16 až 80 % bojových misí.
Stará modernizace F-16, která má pořád co říct
F-16 je v základu starý letoun. Do služby byl zařazen už v roce 1978, uvádí Wikipedia, pročež ho mnozí považují za „starý krám“, ale Armádní Zpravodaj se domnívá, že zcela zapomínají na jeho modernizace, protože jsou to právě ony, které ho drží dlouhodobě na světové špičce. Je pravdou, že zrovna Ukrajina nedostala tu nejlepší, ale na mnoho úkolů stačí.
Konkrétně má mít ve výzbroji MLU (Mid-Life Update), jejímž cílem bylo prodloužit životnost již zastarávajících letounů, a to na standard Block 15 Mid-Life Update (MLU), čímž získaly analogické schopnosti jako F-16C/D Block 50/52. Jejich vylepšování probíhalo od roku 1987, ale postupně ještě docházelo k jejich upravování, ať šlo o drak nebo jednotlivé systémy.
Výsledkem je také lepší avionika v kokpitu nebo lepší radar pro řízení palby APG-66(V)2A, který se vyznačuje vyšší rychlostí a větší pamětí, stejně jako fungováním za každého počasí. Ano, letounům je tedy více než 30 let, ale opravdu jsou špatné a zaslouží si označení „šrot“? Armádní Zpravodaj dává za příklad incident, kdy sestřelil výrazně mladší (a údajně modernější) Su-35S, což je páteř ruského letectva, pokud jde o vzdušné souboje včetně PVO.
Sice k tomu měl pomoc dalších systémů, ale stejné možnosti mohla mít Su-35S. Vedle toho ve službách ukrajinského letectva F-16 bombarduje pozemní cíle třeba řízenými pumami, i když dle Air&SpaceForces působí často v roli protivzdušné obrany proti střelám i dalekonosným dronům jako Shahed 136. Ty dle Wikipedie doletí až 2 500 km a unesou až 50kg hlavici.
„Malá flotila ukrajinských F-16 provozovaná relativně omezeným počtem pilotů F-16 v současné době provádí přibližně 80 % všech bojových letů ukrajinského letectva,“ stojí v publikaci. Jak taková obrana proti dronům vypadá, ukazuje video níže, na němž je vidět sestřelení Shahedu s pomocí kanonu, i když dle situace používají piloti pochopitelně rovněž rakety.
Jenom zástupce vedoucího letky F-16 si přitom připsal více než tisíc sestřelů řízených střel a dronů, což svědčí o vysoké efektivitě letounů. Armádní Zpravodaj je názoru, že je rozhodně nelze označovat za špatné, byť na nejlepší protějšky, včetně nejnovějších modernizací F-16, ztrácí, ale proti drtivé většině ruské techniky dostačují, a často ji dokonce převyšují.
Jak hodnotíte F-16 ve službách ukrajinského letectva?


