Ruské námořnictvo v posledních letech velmi strádá. Nepotýká se přitom jenom s běžnou korupcí, ale ubývá i prostředků na jeho provoz a stavbu nových plavidel.
Rusko vždy rádo dávalo na odiv své námořnictvo rozdělené do pěti flotil, zvláště pak, pokud šlo o ponorky, protože ho to řadilo mezi světové námořní velmoci. Zdá se však, že jeho námořní síla pomalu, ale jistě, upadá, a rozhodně není schopna držet krok s mocnými námořnictvy, jakými jsou americké nebo čínské. Redakce Armádního zpravodaje se na základě zjištění domnívá, že se situace ruských flotil bude v příštích letech ještě zhoršovat.
Akcí ubývá, problémy jsou velké
Ruské námořnictvo se potýká s mnoha problémy, a existují události, které o tom nasvědčují. Jednou z nich může být například porucha na ruské ponorce Novorossijsk, která se musela vynořit ve Středozemním moři a pomalu se „dokulhat“ na základnu. Ale to je jenom jeden z projevů, kdy bylo Rusko nuceno omezit své působení v této oblasti. NavalNews uvádí, že jeho ponorkové hlídky samozřejmě pokračují, ale je jich stále méně.
O problémech ruského námořnictva svědčí dle redakce Armádního Zpravodaje také zvažované odstavení a sešrotování jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Lrt potom s odvoláním na norské zpravodajské služby tvrdí, že má obrovské problémy i největší ruská flotila, tedy Severní flotila. Její plavidla musí zůstávat déle v přístavech, protože pravděpodobně není dostatečná jejich úroveň údržby, v důsledku čehož nemohou plnit své mise. Mnohá z nich jsou totiž stará a v nedobrém stavu. Mnohé problémy pak jistě nejsou veřejně známy.
Důvodů, proč je ruské námořnictvo v tak špatné situaci, bude mnoho. Odborníci se shodují hlavně na nedostatku peněz a obrovské korupci. TheMilitaryAnalyst uvádí, že se potýká s obrovskými rozpočtovými škrty – sice Rusko vydává na obranu ze svého rozpočtu stále více peněz, ale ty putují především do pozemních operací na Ukrajině. Na námořnictvo, které se do války zapojuje jenom velmi okrajově, tak prostě prostředky nezbývají.
V Černém moři je situace strašná
Asi nejhorší situace bude nicméně v Černomořské flotile. Ta se, na rozdíl od jiných, potýká s masivními ztrátami, z nichž nejviditelnější je potopení její vlajkové lodě, a sice křižníku Moskva. Ale stejně tak přišla například o cenná výsadková a jiná plavidla, zatímco jiná byla poškozena třeba útoky ukrajinských dronů. Armádní Zpravodaj upozorňuje na skutečnost, že flotila musela opustit Sevastopol, aby se vyhnula dalším ztrátám, kde měla dostatečné zázemí. Náhradní kotviště v Novorossijsku nic takového neposkytuje, a ani tam navíc není bezpečno.
K tomu všemu je ještě třeba připočítat obrovskou korupci. Interfax na jaře roku 2025 informoval o zatčení Pavla Florima, ředitele opravárenského závodu Černomořské flotily, který měl zpronevěřit peníze určené na opravu plavidel. A lze předpokládat, že jde o špičku ledovce, protože korupce a krádeže jsou v ruských ozbrojených silách jako epidemie, upozorňuje GlobalDefenseCorp, přičemž úřady nejsou schopné mnohé případy vyšetřit, nebo přímo nechtějí.
Otázkou je, jaká bude budoucnost ruského námořnictva v dalších letech. Vzhledem k finančním problémům země, které jen tak nezmizí, bude peněz nedostatek, a ty zbylé budou nejspíše do výstavby moderních jaderných ponorek, jelikož jde o nutnou součást ruské velmocenské strategie, i když mohou být spouštěny na vodu pomaleji. Spíše tak bude zastarávat lodní park a některé lodě budou muset být vyřazeny, čímž celková síla flotil ještě poklesne.

