Sovětská letadlová loď nevídaných rozměrů. Byla tak velká, že se ji nepodařilo nikdy vyrobit

Sovětský svaz sestavil plány na obří letadlovou loď, která měla překonat své americké konkurenty. Do výroby se sice dostala, ale nikdy nebyla dokončena.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ruští konstruktéři navrhli obří letadlovou loď třídy Uljanovsk, která měla konkurovat americkým protějškům. Podle plánů měla loď dostat jaderný pohon, což byla jedna z největších výhod tohoto obrovského plavidla. Zároveň měla během svých operací spolupracovat s jinými sovětskými plavidly pro lepší účinek i obranu. Všechno vypadalo velmi nadějně, ale brzy po začátku výroby první lodě přišel zvrat a všechno dopadlo úplně jinak.

Sovětská letadlová loď nevídaných rozměrů

Letadlová loď třídy Uljanovsk měla název Projekt 1143.7. Podle sovětských plánů měla pro svůj pohyb využívat jaderný pohon a její konstrukce nepatrně vycházela z předchozího plánu Projektu 1143.5. Sověti měli za cíl postavit letadlovou loď dlouhou více než 300 m dlouhou, 75,5 m širokou s ponorem 10,7 m. Její standardní výtlak se měl pohybovat okolo 60 000 t, a v případě potřeby mohl narůst až na 79 758 t.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / Public Domain

Velkou výhodu představoval jaderný pohon

Pro pohon chtěl Sovětský svaz využít 4 jaderné reaktory PWR a 4 turbínová ústrojí. Součástí plánů tohoto lodního monstra byly také dva parní katapulty, čtyři sady aretačních lan a spousta dalších věcí, které z ní dělaly bezkonkurenční plavidlo. Konstruktéři chtěli na palubu umístit tři výtahy, každý o nosnosti 50 tun. Prostřednictvím nich by se pak přemísťovaly letounu na palubě podle potřeby.

Kapacita až 60 stíhacích letounů

Loď měla plout rychlostí až 30 uzlů (55,5 km/h) a na její paluba byla navržena tak, aby mohla pojmout až 60 letounů, jako je například Suchoj Su-33, Suchoj Su-25, Kamov Ka-27 a podobné. Plány vypadaly velmi slibně, avšak byl zde jeden háček. Práce na prvním plavidle odstartovaly 25. listopadu roku 1988, ale 1. listopadu 1991 byla stavba zrušena. Za tu dobu se stihlo postavit pouze 45 % z prvního kusu, a ty další nebyly vůbec započaty.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výroba se nedokončila z jednoho zásadního důvodu

Důvodem přerušení výroby dvou plánovaných kusů byla těžká finanční situace, která zasáhla Rusko po konci Studené války. Rozdělaný kus lodi byl sešrotován v roce 1992 a na výrobu druhého plavidla se vůbec nedostalo.  Rusko se následně ponořilo do dob ekonomických těžkostí, které zabránily nejen tomuto typu letadlové lodě, ale i jiným vývojovým plánům lodí.

Nedokončená stavba probíhala v černomořské loděnici na Ukrajině, která se často nazývala jako Nikolayev South Shipyard 444. Tato loděnice se také proslavila startem slavné ruské bitevní lodě Potemkin. Loděnice stavěla nejprve jenom lodě, později v 60. a70. letech však dělníci vyráběli i vrtulníky. Slyšeli jste už někdy o tomto typu letadlové lodě?

Zdroj: Nationalinterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Vlastimil Černínský
Autor článku

Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články