Osud nejlepšího spojeneckého stíhacího pilota bitvy o Británii není znám, zmizel při útoku ve Francii a dodnes nebyl nalezen jeho hrob

V létě a na podzim roku 1940 se hitlerovské Německo snažilo získat leteckou nadvládu nad Velkou Británií, aby mohlo uskutečnit invazi. Odvaha stíhacích pilotů plány překazila.

i Zdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain
                   

Když se řekne stíhací eso bitvy o Británii, většině Čechů se pravděpodobně vybaví Josef František. Ten byl opravdu skvělým letcem, ale tím nejlepším, kdo za celé období sestřelil nejvíce nacistických letadel, nebyl. Tím se může pyšnit britský pilot Spitfiru Eric Stanley Lock, kterému přezdívali Sawn-Off Lockie, byl totiž velice malý. Během bitvy o Británii se mu podařilo sestřelit 21 nacistických letounů.

Po výcviku nasedl do Spitfiru

Lock se v roce 1939, když mu bylo 20 let, dobrovolně přihlásil k RAF. Výcvik dokončil právě včas na to, aby se dostal ke 41. stíhací peruti a mohl se zapojit v roce 1940 do bojů při velkých leteckých útocích nacistů. Měl štěstí, jeho peruť byla vyzbrojena tehdy nejlepšími britskými stíhačkami Spitfire. V prvním období se německé útoky jeho oblasti vyhýbaly. To se mělo brzy změnit a 15. srpna 1940 měl Lock poprvé možnost dokázat, že je skvělý letec.

iZdroj fotografie: Ad Meskens / Creative Commons / CC BY-SA

Jeho peruť byla poslána proti útoku bombardérů doprovázených těžkými německými stíhači Bf 110. Do jednoho se Lock pustil a měl štěstí. Podařilo se mu zasáhnout německý letoun do obou motorů a ten se zřítil. Jeho pád viděl Lockův kolega a mohl mu sestřel jednoznačně potvrdit. Pak se Brit pustil i do bombardérů a z oblohy sundal Ju 88.

Wedding day, July 27, 1940. From left, bridesmaid Joan Lock, bride Peggy Meyers, Eric, and best man Percy Meyers, Peggy’…

Zveřejnil(a) Notable Graves in Shropshire dne Pátek 3. září 2021

Na začátku září byla peruť poslána na jih, kde byly útoky mnohem častější. Dne 5. září zasáhl Lock znovu do boje. Vrhl se na bombardér He 111, ale když se ho snažil dorazit, udělal chybu a stal se sám cílem. Jeho Spitfire dostal zásah od Bf 109E a Lock byl lehce zraněn na noze. Ale v následujícím souboji německého stíhače sestřelil. V dalších dnech i přes své zranění pokračoval v létání. Za méně než týden dosáhl osmi vítězství, za což v říjnu dostal vyznamenání DFC.

Rekord v bitvě o Británii

Série jeho vítězství pokračovala. Po 19 dnech měl na kontě celkem 15 sestřelů, jak německých stíhačů, tak bombardérů. Dostal za to sponu (bar) ke svému DFC. Když na konci října bitva o Británii končila, měl na svém kontě 21 potvrzených sestřelů německých letadel a k tomu ještě další pravděpodobné. Stal se tak nejlepším spojeneckým stíhačem tohoto střetnutí.

Poprvé byl vážně zasažen, když se 8. listopadu 1940 dostal do šarvátky s velkou skupinou Bf 109E nad východním Sussexem. Lock musel nouzově přistát na poli, ale vzápětí přesedl do jiného Spitfiru a mohl pokračovat v boji. O devět dní později se do jeho letounu trefil další německý Messerschmitt. Lock byl vážně zraněn na ruce a obou nohách.

Captain Eric S. Lock RAF

Zveřejnil(a) On His Majesty’s Service dne Úterý 13. října 2015

Shodou okolností jeho letoun dostal také zásah do ovládání přípusti motoru, takže Merlin jeho Spitfira pak běžel na maximální výkon a on dotírajícím Messerschmittům uletěl. Motor však nešlo ovládat a s rozstřílenou hydraulikou nešlo normálně přistát. Zraněný pilot nedokázal ani vyskočit padákem a ovládal letoun jen velmi ztěžka.

RAF WWII No. 611 Squadron-Likely post 1942 based on the headgear of the pilot third from left (MKVIII Goggles, C Type…

Zveřejnil(a) Wing Commander Brendan ‚Paddy‘ Finucane dne Úterý 24. září 2013

Nakonec vypnul motor a se svou stíhačkou nouzově přistál na břicho u Martlesham Health. Z letadla ale nedokázal ani vylézt. Až po dvou hodinách ho našli hlídkující vojáci. Skončil v nemocnici a absolvoval 15 operací. Během rekonvalescence byl opět vyznamenán.

Letoun se nikdy nenašel

V červnu 1941 byl povýšen na poručíka a mohl se vrátit k létání. Nastoupil k 611. stíhací peruti. Se svými spolubojovníky podnikal lety nad okupovanou Francii a Lamanšský kanál. Sestřelil další letouny Bf 109. Při letu 3. srpna spatřil kolonu německých vojáků a techniky u Pas-de-Calais. Oznámil, že zaútočí, a odpojil se od letky. To bylo naposledy, kdy jeho letoun někdo viděl.

iZdroj fotografie: Uživatel SmiertSpionem / Creative Commons / CC BY-SA

Předpokládá se, že jeho letadlo bylo zasaženo palbou ze země a zřítilo se. Pravděpodobně do moře, protože po stroji ani pilotovi se nikdy nepodařilo najít žádné stopy. Objevily se i spekulace, že byl sestřelený jinou stíhačkou, ale to se nepodařilo ověřit z německých záznamů. Po Lockovi je pojmenována ulice Bayston Hill, Shropshire. Za svoji kariéru sestřelil 26 letounů, na dalším sestřelu se podílel a dalších osm bylo pravděpodobných.

Který spojenecký stíhací letec druhé světové války byl nejlepší?

Zdroj: Warhistoryonline

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články