Čína mohutně zbrojí a právě letoun 6. generace je výdobytkem jejího průmyslu. Vzlétnout má sice až za více než 10 let, může ale dostáhnout Spojené státy i Evropu.
Ve světě se již před nějakou dobou rozhořel souboj, kdo jako první postaví bojový víceúčelový bojový letoun 6. generace. Ačkoli existuje minimálně 5 nebo 6 projektů, a např. Američané mají hned dva, favority na cílové pásce budou pravděpodobně pouze USA a Čína. U letectva Spojených států to není až takovým překvapením, zatímco Čína se snaží dostat do pozice světové supervelmoci a investuje proto do zbrojení stále více. Na začátku roku 2023 se na veřejnost dostaly i náčrty letounu, na němž má pracovat společnost Aviation Industry Corporation of China.
O čínském letadle je velmi málo informací
Že chtějí mít Číňané letoun 6. generace jako první, není pochyb. Ovšem v jaké jsou aktuálně fázi lze jen velmi těžko posoudit, protože všude ve světě jsou takové projety zahaleny tajemstvím; a pro uzavřenou zemi draka to platí dvojnásob. Spoléhat se dá jen na státem kontrolovaná média nebo jakési úniky na sociální sítě, ale popravdě jde i v těchto případech s největší pravděpodobností jenom o řízené akce vlády, nikoliv o žádné náhlé úniky. Testované stroje je nicméně možné i náhodně vyfotografovat třeba z komerčních družic.
Každopádně snímky na sociálních sítích prezentované čínskou společností lze brát jako oficiální informaci a budou pravděpodobně představovat koncept, proto se výsledná podoba letadla může výrazně lišit. I když vyloučit nelze ani záměrné dezinformování. Zveřejněné animace ukazují letoun bez ocasu a se 2 motory, což je stejný koncept jaký dle všeho volí Lockheed Martin v americkém programu NGAD. Nemusí se ale jednat o žádné kopírování, konstruktéři se totiž řídí stejnými zákony a mohou docházet k velmi podobným řešením.
Samozřejmě ale není vůbec jasné, jak může být čínská společnost daleko. V její prospěch hraje zkušenost s letouny páté generace Chendu J-20, které se jí daří vyrábět ve velmi slušných počtech. Na druhou stranu budou letadla 6. generace vyžadovat mnoho technologických inovací a je otázkou, jak je čínský průmysl dokáže zvládnout. Například se zdá, že má dlouho problémy s konstrukcí nového strategického bombardéru Xian H-20, který ani přes avizované zprávy nejspíše stále nevzlétl.
Nikdo neví, co vše musí letoun 6. generace umět
Je také otázkou, jaké ve skutečnosti parametry letadla označovaného za 6. generaci budou, ale odborníci se shodují, že by mělo mít motory s proměnným cyklem, schopnost rychlého přenosu dat a jejich sdílení ve velkém, prvky umělé inteligence, možnost spolupráce s drony, a nejspíše také schopnost využívat energetické zbraně (například k aktivní obraně). Třeba s motory sice mívali Číňané dlouhodobé problémy, ale zdá se, že už potřebné technologie zvládli.
V pomyslném souboji jsou ale stále asi favoritem Spojené státy, protože mají s konstrukcí vyspělých letadel přece jenom více zkušeností, z nichž mohou čerpat. Americké letectvo mluví u letounu 6. generace o horizontu do roku 2030, ačkoliv její strategický bombardér 6. generace má vzlétnout už letos, Čína pak oficiálně o roku 2035. Do závodů o prvenství mohou nicméně zasáhnout i některé nečekané události, které dnes není nikdo schopen předpovědět. A nutno zmínit, že letoun 6. generace vzniká také v Evropě.